Животът16.09.2019

GoTини зубъри

Правилно ли е да говорим, че на мода са умните очилатковци, които промениха света?

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
+4 снимкиGoTини зубъри

„Изчислих, че през годините съм платил около 15 000 лв. за карти за игра.“ „Очи като палачинки“ не е достатъчно мащабно определение за зяпването ми. Признанието идва от колегата Сашо, докато обсъждаме статията, която четете – за света на зубърите, по- познати с английския термин nerd, и за това, как различни сериали и филми ги направиха популярни, поставяйки ги в главната роля.
– Как така 15 000 лв. за карти? Ти луд ли си?
– Е, дал съм ги в рамките на много време…
Следва обяснение за игрите, в които точно тези са приложими. Е, да, щом има общо около 25 000 възможни карти за Magic: The Gathering, предполагам, че едва ли не е минал тънко...
– И все пак… За тия пари можеше почти да си станал пилот!
– Защо бих искал да стана пилот?!
– Защото би било велико, как защо?


Хоп, оказах се от другата страна на разговора за секунди. Въпрос на гледна точка е какво е готино и за какво бихме дали парите си. Както е въпрос на гледна точка какво правим с далеч по-ценния ресурс: времето си. Така напримeр една приятелка признава, че е прекарала 20 часа пред компютърна игра, a Сашо е луд по GoT (Game of Thrones за онези от нас, които не сме сред феновете на зомби драконите и техните човешки другари със сложни родствени смешения... пардон, взаимоотношения). Две различни гледни точки... но на един и същи феномен.

Geek vs. Nerds
През последните години може би доста по-често сте чували тези две думи, при това – в оригинал на английски. На български преводите са условни, но идеята е, че и двете групи не се славят като популярни (на кого му пука?!) в училище. Аз бих определила себе си като geek по отношение на авиация, готвене и миксология, т.е. силно зарибена и навътре в терминологиите. Сашо гордо се нарече nerd – принадлежащ към общата субкултура на интересуващите се от компютърни игри, фантастика и фентъзи, и склонни към интровертно създаване на собствени светове. Колко филми за супергерои видяхме по кината? Номер 1 професията по популярност сред тях е учен, ако можем да вярваме на ентусиастите в интернет, броили хиляди комикси и техните герои. Няма защо тогава да се чудим на успеха на тези филми сред истинските учени. Попаднах на интересна мисъл: не зубърите са станали готини сами по себе си, а техните хобита. Докато преди 10-ина години бихме отписали повечето почитатели на „Стар Трек“ като чудаци, напоследък големите продуценти, както и корпорации по цял свят търсят начини да капитализират от доскорошните непопулярни хобита. Не само разбрахме що е то Comic-con, но видяхме, че негов вариант има почва и в България. За такива като мен отне години и много изгледани епизоди на „Теория за големия взрив“, докато науча от четиримата социално несигурни физици в сериала, че става въпрос за най-голямата конференция за комикси, оригинални костюми на разни герои (cosplay) и всевъзможни други игри на фантазията.

Всъщност събитието съществува от 1970 г. и се провежда в Сан Диего, САЩ, но по- голямата част от това време е прекарало като по-скоро нишовo, докато сега дори и новаци като мен обмислят да навлязат в тази територия. Българската версия се казва Aniventure и макар и да е съвсем млада на фона на американския си събрат, важен е по-скоро фактът, че се провежда – има достатъчно публика и интерес. Дали този интерес е органичен, или по-скоро е плод на популярността на nerd културатa, която глобализацията донесе и у нас, не знам.

Настолни игри... на тролове
Имаше време, при това не толкова отдавна, когато понятието настолни игри (или board games) предизвикваше асоциация с обикаляне по квадратчетата на Monopoly часове наред, докато се купят всички имоти или на участниците им прималее от изтощение – което дойде първо.

Възраждащият се интерес към повече и различни игри се усети преди около 4 години, когато в София станаха популярни клубове, посветени на това хоби. Там посетителите имат на разположение 70–80 игри, от които да изберат колкото искат, плащайки малка сума на час, както и консумацията си, естествено. Търсенето определя предлагането, но в случая като че ли повече важеше обратната закономерност. Магазини – онлайн и офлайн, уебстраници и книжарници допълниха картинката за отрицателно време, създавайки усещане за общност. Що се отнася до Monopoly, от много време производителят Hasbro има политика за издаване на ограничени количества колекционерски версии (от които аз самата имам 4!), където игралното поле, картите, имотите и дори пионките са заменени с имена и герои от сериали, филми и книги. Има дори версии, издадени на името на университети. За да не се почувстват излъгани онези от вас, които харесаха подзаглавието на съседната страница и четат в очакване да споменем нещо ново за GoT, ще кажа, че, да, колекционерските версии включват и популярния сериал. Дори се продават в България.

Talk nerdy to me!
Един от ключовите фактори за готиност е да не ти пука какво другите мислят за теб. И понеже доскоро зубърите бяха свикнали да са на долната част на социалната хранителна верига, са естествено привикнали към изпълнението на горната задача. И до ден днешен, няколко години след смъртта на Стив Джобс, мнозина използват аргумента: „Той винаги ходеше с дънки, маратонки и обикновено черно поло“, за да защитят убеждението си, че мултимилионерът е бил много земен и непретенциозен. Обяснете го на хората, работили с него.

Не е съвпадение обаче, че и конкурентът му Бил Гейтс, и следващото поколение технологични световни лидери, каквито са Марк Зукърбърг и Илън Мъск, избират непретенциозни облекла. Обяснението ще го видите в редица книги с бизнес съвети: това са личности с много и важни решения да взимат всеки ден, и е безценно да не трябва да се занимават с такива тривиални неща като избор на гардероб. Те стават легенди по два параграфа: първо, сред онези в същата като тях сфера заради успехите и оригиналното си мислене, и второ, сред цивилните, които се впечатляваме от привидната достъпност, че са „точно като нас“. Ако съдим по външния вид, поне. Масово младоците в Силициевата долина, които диктуват настоящето и предвидимото ни бъдеще, в училище са били от очилатковците: добри по математика и компютри, но по-отдръпнати социално. Когато дойде време за порастване обаче (и в синхрон с уроците, преподадени ни от американските филми), натрупаните знания се оказват страшно печеливши. Изведнъж те стават желана компания, говорят новия модерен език на технологиите и от грозното пате се превръщат в лебед... с черно поло.

 

Още от автора:

Проблемът с Game of Thrones

„Усещам, значи съм.“

Какво ни е страх да си кажем за българската бизнес среда






Свързано

Елегантност и сила на характера
Животът30.05.2023
Елегантност и сила на характера
Емилия Колева Емилия Колева
За първите пъти и малките големи победи
Животът28.05.2023
За първите пъти и малките големи победи
Емилия Колева Емилия Колева
Music has no Color!
Животът25.05.2023
Music has no Color!
Ирена Комитова
20 години Орбико България
Животът16.05.2023
20 години Орбико България
ОТЛИЧИЕ: Este Fitness & Spa отново е сред най-добрите в света
Животът28.10.2022
ОТЛИЧИЕ: Este Fitness & Spa отново е сред най-добрите в света
От изгрев до залез
Акценти11.07.2022
От изгрев до залез

Непрекъснатият цикъл на живота и красивите моменти в него.

Божена Панделиева
FT BUSINESS OF LUXURY SUMMIT 2022 В УИНДЗОР
Акценти07.07.2022
FT BUSINESS OF LUXURY SUMMIT 2022 В УИНДЗОР

Близо до замъка на кралицата, с разходка по Long Walk в разкошния парк и в компанията на водещи брандове в луксозния бизнес. Част 2

FT BUSINESS OF LUXURY SUMMIT 2022 В УИНДЗОР
Акценти05.07.2022
FT BUSINESS OF LUXURY SUMMIT 2022 В УИНДЗОР

Близо до замъка на кралицата, с разходка по Long Walk в разкошния парк и в компанията на водещи брандове в луксозния бизнес. Част 1

Ирена Комитова
Юлиан Костов пред камерата и зад завесата
Акценти05.07.2022
Юлиан Костов пред камерата и зад завесата

За филмите на екрана и в живота, успеха отвъд очевидното и...

Елена Николова Елена Николова