Като продължение на статията Кенго Кума и архитектурата на XXI век - част I, тук ще видите някои от забележителните проекти, които архитекта е създал, и какво ни разказа за тях.
Франция
Photo Credit: Студио Кенго Кума
С естествени материали в Безансон създадохме културен институт близо до реката. Отново свързахме градчето с природата. Преди това площадката беше изоставена, хората не искаха да се разхождат там. Ние планирахме „тунел“, през който посетителите да идват до реката – същата идея като в Хирошиге. Проектирахме цялостния ландшафт, защото теренът и сградата трябва да са едно. Пространството е много важно за всеки проект. В Япония това мислене за нещата между пространствата се нарича „енгава“. То „кани“ хората в сградата.
Нов живот за старите сгради
Винаги се опитваме да променяме и да налагаме ново инженерство. За нас това е много вълнуващо. Този проект е за укрепване на стара, конвенционална, бетонна сграда. Опитахме се да я укрепим срещу земетръс. За материал избрахме карбонови нишки, които имат здравина 10 пъти по-висока от стоманената армировка. Диаметърът е само 1 см, много лек материал, но много по-здрав от стоманата.
Photo Credit: Студио Кенго Кума
С керемиди от старите къщи
Това е музей към университет в Китай. Намерихме керемиди от старите къщи. И решихме да ги ползваме като метод на градеж, защото е много здравословно. Такъв градеж е подходящ при следване на комплексен терен, а ние не искахме да прережем терена. За този тип сгради интимността е много важна, ето защо ползвахме местни материали и се съобразихме с размера на къщите в местното село.
За детайлите използвахме карбон. Това пести енергия и създава специален обемен ефект. Подът е флуиден, добро решение.
Photo Credit: Студио Кенго Кума
Takanawa Gateway Station
Заедно със стадиона строим и новата жп гара Takanawa Gateway Station, която ще се използва като хъб за Олимпийските игри.
Планирана в стил eki naka, след време тя ще се превърне в новия смарт град на Токио. Много различни творци ще се обединят тук. Това е гара на 4 етажа, с дървена конструкция и мембрана. Тя създава съвсем различна атмосфера за общността, където всички са свързани.
Много събития ще се случват там и ще я превърнат в голямо публично пространство за града.
Photo Credit: Студио Кенго Кума
Музей Victoria & Albert в Дънди
Този музей е до реката Кей, а сградата е като бутната към реката. Преди да я построим, на брега на реката имаше множество заводи и ужасни бетонни къщи от ХХ век. Градската управа реши да освободи тази част от града, около реката, за да могат хората да идват на разходка там. И отново, ние не искахме да режем сградата, а тя да бъде връзка между хората и града. Фасадата трябваше да е различна, защото в това градче климатът е доста жесток – вода, ниски температури, силен вятър. Най-важната част на тази сграда е „дупката“ – за да свърже водната площ с града, тотално и изцяло.
За интериора използвахме дърво – за топла и интимна атмосфера. И се опитахме да създадем малка сянка между панелите. Ето отново илюстрация на идеята за пространството – да оставим място за хората.
Олимпийски стадион Токио
Photo Credit: Студио Кенго Кума
Площадката за новия Олимпийски стадион в Токио е близо до гората, която принадлежи на най-важния храм в града. И хората искат да имат връзка с този храм. Решението беше да използваме дърво за фасадата, а също да имаме растения на терасите. В началото се опитахме да намалим максимално височината. Старият стадион от 1958 г. беше висок 60 м; опитахме се да направим новия стадион по- нисък и успяхме да постигнем 47 м. Арх. Кензо Танге прави проекта за Олимпийския стадион в Токио за предишните игри, когато аз съм бил на 10 години. Това е сграда от стоманобетон и аз бях много впечатлен от нея. Но той е подходящ за 1964 г.
През 2020 г. живеем в съвсем друго време и трябва да покажем щастието на 20-те години. И да впишем детайл от стария храм от VII век в крайния проект. На 1400 години това е най-старата сграда от дърво в света! Тайната на конструкцията му се вижда с разреза и детайлите.
Храмът е изграден от малки частици, които са взаимнозаменяеми. Ако една част се повреди, да се поправи и замени е много лесно.
Всичко е интегрирано с растения. В новия стадион трябваше да мислим и за поддръжката на зеленината. Използвахме местните, характерни за Токио растения. За покрива на стадиона комбинирахме стоманена и дървена конструкция, заедно с прозрачни фотоволтаични панели. Естествената вентилация също e много важна. Защото откриването на Олимпийските игри ще бъде на 25 юли 2020 г., а в последните години в Токио през лятото е лудо горещо и ще имаме нужда от добра естествена вентилация.
Photo Credit: Студио Кенго Кума
Направихме компютърна симулация на движението на въздуха, избрахме възможно най-рециклируеми материали, за да намалим температурата на сградата. Това е открита алея, така че хората да могат да минават оттам всеки ден през годината. Стадионите обикновено се строят и се използват само за спортни събития. Но този стадион ще е непрекъснато отворен за общността и хората могат да минават, да тичат в това пространство.
Ето защо създадохме поточето с водата пред стадиона, която се върти чрез фотоволтаиците на площадката. Сега довършваме проекта. Компютърната симулация на разреза ни показва и покрива на сградата. Конструктивно тези криви линии създават арков ефект на 60 м греди.
Устойчиво село
Photo Credit: Студио Кенго Кума
В Хокайдо проектираме устойчиво село – много университети участват в това, като вдъхновението идва от местните къщи. Там използват листата на бамбука, които са отлични за изолация. Интериорът е лек, защото не прилагаме нищо освен традиционни материали. Въздухът циркулира между две стени – и по този начин можем да запазим температурата на сградата. Тази сграда може да издържи -20 градуса, аз дори опитах и проверих, че мога да оцелея в нея.
Casa Umbrella
Photo Credit: Студио Кенго Кума
През ХХ век хората бяха много консервативни по отношение на строителните материали, светът имаше скучен лайфстайл. През ХХI век всички искат нови материали, връщане към естественото, множество опции и разнообразие. Ето например този павилион е създаден от дъждобрани. Той доказва, че хората ще могат сами да си правят павилиони от чадъри. Няма нужда от рамка, просто от цип, който свързва всичките чадъри.
Всички обичат дървото и искат да се върнат към природата. Ето защо вярвам, че за ХХI век трябва да намерим нови материали и нов подход, за да се чувстват хората щастливи.
Вижте още:
Запознайте се с 87-годишния японец с награда за хуманна архитектура
Първият в света V&A музей извън Лондон отваря врати в Дънди, Шотландия