Ако си сверяваме модния часовник с големите дизайнери и модни къщи, неизбежно есента и зимата на 2019-а ще ни се привидят като постапокалиптично време, в което дрехите ни сякаш са излезли от гардеробите на „Матрицата“ и „Лудия Макс“. Този уклон към апокалипсиса и това, което следва след него, не е ново явление, но отразява засилващото се усещане, че светът ни е на границата на катастрофа и колапс, където вече не можем да се правим, че екологичните предизвикателства, климатичните прoмени и произтичащите от тях социални конфликти не съществуват.
Краят на света, разбира се, не е край на модата, а удобен момент за рециклиране на някоя и друга стара тенденция, за деконструкция на някои отминали модни декади, но и време да оставим въображението да поработи.
Темата има много и различни интерпретации – от краен минимализъм до носталгични заемки от 70-те, от деветдесетарския гръндж, от военната униформа. И млади дизайнери, и утвърдени имена в модни къщи с традиции и история вече не се страхуват от политически послания. Съвсем в духа на времето се проблематизират и войната, и миграцията, и равенството между половете, и опазването на околната среда. Все повече дизайнери използват екологични и вегански материали в облеклата и аксесоарите си, други пък залагат на кожа от глава до пети, а в много колекции границите между мъжко и женско, между мъжествено и женствено са пределно размити до степен, в която заемките от гардероба на „силния пол“ и мъжката униформа присъстват напълно естествено и органично в женските колекции.
Есента и зимата на 2019-а може и да са модно апокалиптични, но модата за студените месеци е за силни жени с точно толкова силно присъствие. Ето и някои от най-отчетливите тенденции за сезона:
Втора кожа
Всичко в кожа – кожени панталони, кожени поли, кожени рокли, кожени сака, цели костюми от кожа, кожени палта, кожени шлифери. Единодушието около тази тенденция със сигурност ще разгневи по- вегетариански настроените сред нас, но пък постоянството, с което ни беше демонстрирана по модните подиуми, я прави невъзможна за пренебрегване. И ако за марки като Louis Vuitton и Bottega Veneta това е традиционен и очакван материал, за мнозина през 2019-а тя е забежка, експеримент, та даже и бунт.
Дизайнерите се отнасят към кожата като към текстил и сякаш искат да ни покажат, че няма силует, форма, стил или част от облеклото, в които да не може да бъде претворена. Панталоните от кожа може да са „рокерски“, но и женствени, с висока талия, широки или пък впити в тялото. Полите също са разнообразни – разкроени, но и дълги, или тесни. За справка – Bottega Veneta, Isabel Marant, Philosophy di Lorenzo Serafini, Hermès, Roberto Cavalli. Цели костюми от кожа забелязваме при Sies Marjan, Salvatore Ferragamo, Chalayan, Nina Ricci, Altuzarra, Off-White. Най- впечатляващи рокли от кожа за есен-зима представиха Alexander McQueen, Chalayan, Tod’s, Zimmermann.
Големите рамене
Завръщането на големите геометрични рамене е в пика си през есен-зима 2019, но макар и донякъде да предполага осемдесетарско усещане и носталгия по изпитани и утвърдени елементи от идеята за power dressing, тук съвсем не става дума за онези подплънки за рамене, които смътно помним от костюмите на майките си.
Силуетите са силно структурирани, футуристични, а преекспонирани рамене виждаме не просто в бизнес-костюма, а навсякъде – и в ежедневното, и във вечерното облекло, често в силно вталени облекла. Ефектът е скулптурен, а внушението – за сила, но не и грубоватост. Най-отличителна тази тенденция е при Maison Margiela, Saint Laurent, J.W. Anderson, Isabel Marant, Balenciaga, Marc Jacobs, Loewe, Fendi, Etro.
Гащеризонът
Stella McCartney
Да се позадържи обещава и гащеризонът в многобройните си превъплъщения – и тези, вдъхновени от работното облекло, с всичките си безспорно полезни джобове и флуидни кройки, които по-скоро бихме свързали със свободното време, но и гащеризонът за офиса, та даже и вечерният гащеризон за официални поводи.
Униформата
Дали като рефлексия на все по-размирното време, в което живеем, и неспирните конфликти по света, или пък за да ни покажат друга перспектива към идеята за силните жени, много дизайнери заимстват елементи от военната униформа.
Miu Miu Fall Collection
Виждаме ги и при Stella McCartney, която представи маслиненозелен гащеризон, очевидно вдъхновен от униформите на военните пилоти, и в бомбърите и панталоните на Prada, и в камуфлажните принтове на Miu Miu. Тенденцията е особено силна също и в мъжките колекции за сезона и обещава да продължи и през следващата година.
Златен стандарт
Металическите нюанси са с нас вече няколко сезона, но ако миналата зима беше сребърна, тази на 2019-а ще е златна. Внушението е колкото за носталгия по златните години на Холивуд и по безгрижните времена на диското и Studio 54, толкова и за почти безсрамен лукс и блясък на ръба на добрия вкус и непукизма.
Michael Kors
На ръба са и дългите вечерни рокли на Brock Collection, и коктейлните рокли на Burberry. Злато предлагат още Michael Kors, Dries Van Noten, Chanel и, разбира се, Dolce & Gabbana.
Пелерината
Ако още не е станало ясно, че есента и зимата на 2019-а са време за супергероини, ренесансът на пелерината прави всякакви съмнения в това напълно излишни. Много от интерпретациите на тази вълнуваща връхна дреха всъщност са вдъхновени от историческото облекло и препращат към модата от края на ХIХ или началото на ХХ век.
Различни варианти на пелерини предлагат Chloé, Céline, Burberry, Oscar de la Renta. Миуча Прада ни ги показа в колекциите си и за Prada, и за Miu Miu. Видяхме ги още и при Marc Jacobs, Giorgio Armani, Balmain, Valentino, Dolce&Gabbana и много други.
Пристегнати талии
Акцентираните супертънки талии през студените месеци на 2019-а са колкото контрапункт на хиперболизираните рамене, толкова и тяхното най-сполучливо допълнение. Корсетът се завръща, този път съвсем видим и като част от вечерната или малката коктейлна рокля. Многобройни негови интерпретации видяхме в колекциите на Alexander McQueen, Sacai, Louis Vuitton, Fashion East и много други.
Пристегнатите с тънки колани, често върху сакото или палтото, талии са другата отличаваща се тенденция за есента и зимата. Те подчертават естествените извивки и смекчават иначе пределно структурираните силуети. С точно този ефект присъстват в колекцията на Michael Kors и Balmain, докато Zimmermann например предлагат широки колани върху рокля. Различни варианти на пристегнати в колани талии показаха и Prada, Chanel, Alexander McQueen, Marni.
В Матрицата
Киберпънк естетиката ще диктува модния ни дневен ред през зимата на 2019-а и ако съдим по постоянството, с което дългите черни шлифери, кожата и винилът ни бяха предлагани на ревютата за сезона, усещането, че живеем в научна фантастика, ще става все по- натрапчиво. Точно 20 години след дебюта на „Матрицата“, култовият филм на сестрите Уашовски продължава да е феномен, а влиянието му върху изкуството, философията и гардеробите ни е все така силно.
Versace
За черните кожени шлифери трябва да благодарим най-първо на Ким Барет, дизайнер на костюмите на по-голямата част от филмите на Уашовски, която облече Нео и компания именно в тях. За тези есен и зима пък в различни варианти ни ги предлагат Versace, A.W.A.K.E., Alexander Wang, Coach 1941, Simone Rocha, Chalayan, Guy Laroche, Roberto Cavalli и много други дизайнери.
Плисираните поли
Плисето идва и си отива с циклична повторяемост, а 2019 е добро време за онези плисирани поли в дъното на гардероба, за които скоро не е имало подходящ момент.
Плисирани рокли и поли от коприна за специални вечерни поводи предлагат Alberta Ferretti и Emilio Pucci, докато Fendi стигат дори по-далече и експериментират с поли от плисирана кожа, като по този начин припокриват две от на пръв поглед несъвместимите силни тенденции за сезона. Плисе има също и в колекциите на Gucci, Celine, Christian D Alexander McQueen ior, Tory Burch, Audra.
Вижте още:
7 бели ризи в памет на Карл Лагерфелд
9 неизбежни тенденции за 2019 - част 1
9 неизбежни тенденции за 2019 - част 2