Въздух, суша & море17.12.2018

Удоволствие из Ориента

Връщаме се назад във времето, но сме повече от всякога в настоящия момент

Мартина Захариева
+6 снимкиУдоволствие из Ориента

Седнете. Настанете се удобно. Вдигнете си краката на ето тази малка табуретка. Отпуснете се. Отпийте от освежаващия коктейл. А сега погледнете през прозореца. Виждате ли зеленото на оризовите поля? Да, усещате, че се движите плавно, бавно. Чувате ритмично потракване. Представихте си го, нали? Е, добре, тогава ще ви посрещна на борда на легендарния луксозен влак Eastern & Oriental Express (E&O). Самото му наименование веднага извиква в съзнанието ни асоциация с нещо екзотично, вълнуващо, ароматно и различно. Точно такова беше и това 3-дневно пътуване с влак от Сингапур до Банкок и ако трябва да го опиша само с една дума, тя ще е точно „уникално“. Уникално, защото беше точно с този влак, и уникално, защото беше по точно този маршрут.

Усещането, че ти предстои нещо, различно от всичко досега, започва още преди дори да се качиш на борда. Компанията, която организира нашето луксозно пътуване с влак, посрещна мен и съпруга ми в бара на известния хотел Fullerton в Сингапур, където с лекота чекираха багажа ни и се погрижиха за всички документални формалности. Персонален журнал, бордни карти, етикети за багажа, програма за пътуването, паспорти, визи за Тайланд; вълнение, усмивки, нетърпение – всичко бе налице.

Снимка: Belmond

Съвсем скоро се срещнахме за първи път с Него – влака E&O. С нескрито вълнение стигнахме до вагон J, където ни посрещна и настани персоналният ни стюард Монти. Отварям скоба за малко история – 19 септември 1993-та е денят, в който луксозният влак потегля за първи път по тази линия, следвайки традициите на оригиналния Orient Express. Той пътувал с целия си блясък и изисканост по линията Париж–Истанбул още от 1883 година и се превърнал в синоним за луксозно пътуване.

През годините оригиналният маршрут се променял и скъсявал, но

специфичният чар на пътуването с легендарния влак

се запазил и до днес, когато реставрираните вагони ще ви придвижат от Лондон до Венеция. Сигурна съм, че веднага се сещате и за най-известния криминален роман – „Убийство в Ориент експрес“ на Агата Кристи. Нашата история съвсем не включва заключени купета, липсващи пасажери и детективи, но пък носи усещането за пътуване със стил, традиции и романтика. Вече 25 години по екзотичния маршрут Сингапур–Банкок.

Потеглихме към Малайзия и след по-малко от половин час вече бяхме на територията ­. А аз все още бях залепила поглед през прозореца на купето и се дивях на различните нюанси на зеленото – палми, оризови полета, чудати растения и храсти. Природните картини се съчетаваха с елементи от местния бит и култура, интересни постройки, храмове, животни или лица.

Снимка: Belmond

Пътуването с влак започваше да ме омагьосва. Време бе за следобеден чай и малки сладки – нашият стюард Монти го сервира в купето ни. Невероятно бе спокойствието, с което се случваше всичко. Тогава, в онзи момент, започнах да си давам сметка какво означава наистина просто да пътуваш и да си в настоящия момент. Не мислех какво предстои, нямах никакви времеви ограничения, забележителности за отмятане, крайни точки за достигане или притеснения. И най-важното – не бързах за никъде. Ей това му е най-хубавото на пътуването с Eastern & Orient Express – създадено е с мисъл просто да се оставиш на маршрута и на времето (или безвремието) на борда на този

движещ се 5-звезден „хотел“.

Ти, природните картини през прозореца и любимият човек до теб – истински качествено прекарано време насаме. И все пак, ако искате да знаете с каква точно скорост се движехме, това бяха скромните около 60 км/час. На моменти се налагаше влакът да спре, за да изчака разминаването с друга композиция по маршрута (релсите в някои части на Малайзия са единични). Свикнали с препускането из срещи и преследването на цели, в началото се уловихме, че и ние някак естествено се запитахме: „Защо не се движим? Докога ще чакаме?“. Съвсем скоро обаче цялостната атмосфера във влака и невероятните гледки наоколо ни успокоиха и ни показаха колко е приятно да пътуваш като едно време – бавно и с внимание върху всеки изпитан с всички сетива миг.

Снимка: Belmond

А защо точно с този влак ли? Няколко елемента го правят толкова специален. Първо, самата влакова композиция от 17 вагона е изключително красива. Интериорът е така изпипан до най-малкия детайл, че и най-разглезеният от луксозни преживявания пътник ще получи онова неописуемо усещане за изключителност, уют и класа. Веднага ми направиха впечатление красивите дървени панели по стените, ръчно изработени от местни занаятчии. Те са „рисували“ интересни фигури чрез техниката маркетри и различните видове дърво, сред които бряст, череша, тик и палисандрово дърво. Използваните материали в интериора също така обединяват трите страни по маршрута – дървените панели са изработени в Сингапур, бродираните завеси в купетата – в Малайзия, а килимите са ръчно тъкани в Тайланд. Купето е оборудвано с всички елементи, които ще откриете в стаята на 5-звезден хотел. Разбира се, площта тук е значително по-малка, но точно това създава една допълнителна нотка чар и уют.

Заслужава си да отделя специален абзац на

гурме преживяването през тези 3 дни във вагон-ресторанта.

Да се храниш с изключително вкусни творения и в неповторима атмосфера е една от отличителните черти и водещо удоволствие на борда. Всеки обяд и вечеря беше 3-степенно меню с комбинация от източни и западни ястия. Чашите – кристални, а посудата – фин китайски порцелан, с дизайн специално за Е&О. Всички блюда на шеф-готвача Янис Мартино бяха достойни за звезда „Мишлен“. Французинът ги създава вече 10 години на този влак, изготвя ново меню на всеки 2–3 седмици, подбира лично пресните продукти от местни доставчици по маршрута и включва специфични подправки, които може да опитате само по тези географски ширини. И още нещо любопитно – през цялото пътуване опитахме над 25 вида хляб, като всеки един от тях е омесен в една от трите подбрани местни пекарни (в Малайзия, Тайланд и Сингапур съответно) по тайни рецепти на Янис.

Петзвездното разглезване включваше и закуска в купето, поднесена от личния ни стюард.

Снимка: Belmond

Топлото персонално отношение и усмивките на лицата на всеки един от екипа на E&O допринасяха това пътуване да е наистина запомнящо се. Около 40 души се грижеха за нашия комфорт и изпълняваха внимателно всяко наше желание. Едни и същи хора ни сервираха обяд и вечеря през трите дни. Научихме, че 14 души в екипа работят на този влак от самото начало преди 25 години и поддържат традициите и характерните елементи.

Допълнително любезни домакини-гидове по време на екскурзиите във всяка една от страните по маршрута ни разказваха за местните флора и фауна, бит и култура и исторически факти и бяха организирали за нас интересни дейности. В Малайзия посетихме плантации за банани и дуриан, видяхме как се добива каучук и се изкачихме на върха на хълм, от който се разкри прекрасна панорама – оризови поля и палмови плантации. Опитахме местни десерти, сготвени от жените в малкото селце, и се докоснахме до техния бит. В Тайланд пък посетихме пъстроцветен сутрешен пазар с всевъзможни екзотични продукти и участвахме в

готварски курс върху плаващ сал на река Куей.

И ако тези дейности не представляват интерес и просто искате почивка, може да останете на борда на влака и да четете любима книга във вагона-библиотека или да опитате отпускащ масаж на стъпалата.

На няколко пъти по време на пътуването си казах – е, няма по-романтично място от това! В началото романтиката беше в това да сме двамата в купето с по чаша шампанско. После залезът от откритата платформа на последния вагон – вятърът развяваше косите ми, коктейлите бяха точно както ги харесваме, а природата – величествено красива. Слънцето обагряше небето в палитра от цветове, а скоро след това изгряха и звездите. И когато се движиш в тъмнината на джунглата, те светят по-силно и с повече вълшебство от всякога.

Снимка: Belmond

А след това и музиката – симпатичният пианист Питър във вагон-бара ни върна назад във времето с песни като Fly me to the Moon на Синатра или Always on My Mind на Уили Нелсън. Докато танцувахме, купето ни беше преобразено в удобна спалня за добър сън под звуците на потракващите вагони. И ако сте ранни птици, не пропускайте още един романтичен миг – посрещането на изгрева на откритата платформа с чаша ароматен чай.

Мечо Пух беше казал: „Реките знаят, че няма закъде да се бърза. Все някой ден ще стигнем там, където искаме да бъдем“. В нашия случай и ние като реките се научихме да не бързаме, благодарение на това изключително пътуване. На третия ден пристигнахме в Банкок, но не ни се слизаше от Eastern & Oriental Express – влакът ни беше завладял завинаги. Искахме още малко да поживеем в това безвремие.

Мениджър на влака - какво е това?

Пътуването ни ме срещна с Волфганг Ейпелдауер, мениджър на влака E&O. Ето няколко детайла от неговата работа.

„Организацията на такова пътуване е сложна и изисква работа с много различни доставчици и договорки с жп компаниите на различните държави по маршрута, но за тези 25 години сме добили рутина и отлични отношения с всички партньори, за да предоставим чудесно преживяване и да се движим без проблеми.

Когато стартирахме пътуването с Eastern & Oriental Express, постигнахме нещо уникално – да можеш да пропътуваш цялото това разстояние от Сингапур до Банкок на един влак, без смени. Няма друг влак, който да изпълнява този маршрут. В бъдеще планираме да сме и първият влак, който ще стигне до Камбоджа от Тайланд. В Европа пък веднъж в годината правим специално пътуване по оригиналния маршрут на Ориент Експрес – от Лондон до Истанбул, като минаваме през Русе и след това Варна. По онова време през първите 20 години на влака релсите са свършвали до Варна и е трябвало да вземеш кораб в последната отсечка до Истанбул.

Снимка: Belmond

Пътуването с влак е нещо специално и определено не е за всеки. Ако се влюбиш в този тип пътуване, е завинаги, и се връщаш към него отново и отново. Имаме клиенти, които пътуват с нас вече повече от 20 години по различните ни маршрути. Хората, които се качват на влак, просто обичат пътуването, обичат да откриват нови неща, специфични преживявания, да се запознават с хората на борда, да създават приятелства. Мотото на един от влаковете ни е – „Тук няма непознати, а само приятели, с които все още не си се запознал“. Аз самият работя вече над 10 години на различни луксозни влакове и обичам да се срещам и да общувам с хора от целия свят. Около 45% от пътниците ни по този маршрут са от Великобритания, разбира се, има и много хора от региона – Сингапур, Тайланд, Малайзия, Китай. Повечето пътници са двойки, защото това е чудесен начин да прекарат качествено време заедно, много е романтично. Разбира се. много предложения за женитба са се случили на борда на влака, а ние сме съдействали с всичко необходимо това да се превърне в незабравим миг. Имаме и хора, които пътуват сами, защото искат истинско разтоварване и почивка. Е&О е чудесно място да постигнеш именно това.“

Разберете и кои са най-щурите домове в Airbnb






Свързано

Летенето вече не е суперсила!
Въздух, суша & море13.09.2018
Летенето вече не е суперсила!

Сбъднете детската си мечта с костюм от Gravity

Александра Трайкова Александра Трайкова
Най-голямото изложение на яхти стартира до броени дни
Въздух, суша & море07.09.2018
Най-голямото изложение на яхти стартира до броени дни

Лазурният бряг ще приюти едни от най-красивите и апетитни водни лимузини.

Това е най-скъпата кола в света
Въздух, суша & море14.08.2018
Това е най-скъпата кола в света

Създадена е лимитирана серия от едва три екземпляра на цена от 17,5 милиона долара.

Александра Трайкова Александра Трайкова
Супер Марио
Въздух, суша & море29.06.2018
Супер Марио

Птица ли е, самолет ли е? Почти! Разговаряме с най-популярния пилот на България.

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
За какво си мечтаят децата?
Въздух, суша & море20.06.2018
За какво си мечтаят децата?

Оставете малчуганите да се реят в облаците през лятото

Baume & Mercier, Indian и хубаво време
Въздух, суша & море18.05.2018
Baume & Mercier, Indian и хубаво време
Биляна Константинова Биляна Константинова
През Япония без дъх за 10 000 долара
Въздух, суша & море17.05.2018
През Япония без дъх за 10 000 долара

Влакът „Шики-шима“ гарантира незабравимо пътуване от Токио до о. Хокайдо в неповторим комфорт.

Биляна Константинова Биляна Константинова
McLaren 570GT MSO: колата с драконовата татуировка
Въздух, суша & море08.05.2018
McLaren 570GT MSO: колата с драконовата татуировка

Ето какво се получава, когато McLaren извика на помощ китайски моден дизайнер – произведение на изкуството!

Никола Неделчев Никола Неделчев
Bentley добавят биометрична система за сигурност към Bentayga
Въздух, суша & море18.04.2018
Bentley добавят биометрична система за сигурност към Bentayga

Най-бързият автомобил с повишена проходимост вече и с кутия за съхранение, чието отключване и заключване ще разчита на сензори за пръстови отпечатъци.

Никола Неделчев Никола Неделчев