Мода29.10.2018

Instagram на килограм

Кецове и шушляци с история: новата луксозна мода

Емил Христов Емил Христов
+7 снимкиInstagram на килограм

Ако модата беше отделна страна, тя щеше да е седмата  най-голяма икономика на планетата. Секторът за 2.5 трилиона долара е сред тези, за които може да се твърди, че през последното десетилетие устойчиво растат. Така е, защото индустрията за производство на дрехи и аксесоари е в живота на всички, без значение дали това е осъзнаван факт или не.

През изминалата година глобалните продажби на мода запазват постоянен ръст от 3.5-4.5%. Точно толкова е увеличението и в продажбите на луксозни облекла. Дотук обаче с константите – представата за това какво всъщност е луксозна мода през последните няколко години драстично се променя. Дотолкова, че някои привиждат в това „криза на идентичността“. Симптомите, казват, са налице на подиумите в Ню Йорк, Париж, Милано, на витрините на магазините в Шанхай, Токио, Лондон, по улиците на всички големи градове.

                                                                                                                                       Vetements

 

Вижте още: Zegna събра Хавиер Бардем и Дев Пател

Патологията се проявява под формата на дъждобрани и шушляци за трицифрени суми, дамски чанти като пазарски торби и работнически деним с етикетите на стогодишни модни къщи, превръщането на обикновените бели кецове в луксозна модна стока. Уплашените от промените във високия сегмент на модата и разбирането за нея обаче са тези, които не схващат най-важното – представата за лукса е различна, защото вече се определя от различни хора и по различен начин, а промените в процеса на създаване на мода и в самото определение какво е модерно само отразяват новите правила на играта.

До пет години над половината от купувачите на луксозни стоки ще бъдат представители на т.нар. поколения Y и Z – родените след 1982-ра и след 1995-а. Мотивацията и поведението им, докато пазаруват, са различни и това вече видоизменя процесите в модата – по-бързо производство, по-ниски цени на „луксозните“ стоки, напълно нова философия за общуване с потребителите и създаването на цялостно преживяване от пазаруването.

                                                                                                                                                                 Balenciaga

Поколението с кецовете

Поколенията Y и Z имаме някои характерни особености, за които всички знаем. Онлайн сме средно 8 часа в денонощието и 365 дни в годината. През главите ни преминава гигантско количество информация и за да спечелиш и задържиш вниманието ни, трябва да разчиташ на визуална комуникация, защото трудно се задълбочаваме в текст и предпочитаме картинки и видео. Имаме все по-малка потребност от списания и все по-голяма зависимост към Instagram. Така твърдят и сигурно са прави. Вярно е също и че тези поколения предпочитат кецове, което закономерно води до разрастването на пазара на маратонки до впечатляващите 10 млрд. долара. Индустрията за луксозна мода, разбира се, иска своя дял от тази печалба и затова ставаме свидетели както на бума на спортните стоки и уличната мода в луксозния сегмент, така и на навлизането в него на брандове като Puma и Adidas, които отбелязват ръст от съответно над 400 и над 300% в приходите си от продажба на „луксозни спортни стоки“.

                                                                                  Prada

Разберете защо Burberry спира с изгарянето на непродадените си дрехи.

И все пак как определяме какво е луксозна мода? Какво измерваме. Цената? Ексклузивността? И след като точно те се променят, къде да поставяме границата между мода и луксозна мода?

Тези въпроси вълнуват цялата индустрия. Дотолкова, че се организират конференции, на които да дискутират възможните отговори. В същото време печелят онези, които най-бързо се адаптират към менящите се условия и предпочитания на поколенията Y и Z. Затова и според Balenciaga тениска от 300 долара е луксозна стока и не само качеството на изработката и ексклузивността са ценообразуващите фактори за числото на етикета, а новата история, която тези дрехи добавят към бранда. И изобщо сторителингът

                                                                                                       Gucci                                                                                                    

Сторителинг ли?

Все по-често ще чуваме тази несимпатична чуждица, защото с нея все по-често ще ни бъдат обяснявани голяма част от нещата, които ни се случват в дигиталния, а донякъде и в реалния свят. Определението за лукс се променя с нарастващата популярност на философията за качествен живот, събрана най-общо в клишето,преживявания, а не предмети“. Така всъщност вече сме по-склонни да смятаме като луксозни преживяванията сами по себе си, но също и онези предмети, които ни предлагат преживяване, история.

Няма твърде много значение доколко тази история е истинска или не. По-важно е тя да създава чувство за принадлежност към ексклузивна група и към някаква естетика (или антиестетика), към култура, а понякога даже към каузи – оттам и бумът на тениските със социални и политически послания. И понеже, както стана ясно, тези поколения не се задълбочават в четене, посланията по-скоро остават в щампата, в лозунга, а техният живот – в социалните мрежи най-вече като визуален сторителинг, клипове, снимки и хаштагове в едновременното съавторство на бранда и на купувачите му.

                                                                                                              Balenciaga

Как си купуваме преживяване?

Без значение колко скъпи или колко добре изработени са, преди десет или двайсет години никой не би определил тениска Balenciaga или пък чифт кецове като „луксозни“. Особено ако са направени умишлено грозни с единствената цел да бъдат интересни и да изпъкват в Instagram. Самият Демна Гвасалия от Balenciaga споделя, че е настъпил моментът, в който за младите му клиенти уникалността е приоритет пред традиционни характеристики на луксозните дрехи и аксесоари като ръчната изработка и високото качество на материалите.

Не какви са луксозните стоки в действителност, а как изглеждат на снимка. Наред с това, разбира се, нови са и хората, които диктуват вкусовете, а свободата на общуване онлайн превръща в модни медии хора, които преди две десетилетия трудно някой би си представил като модни редактори или пък „инфлуенсъри“. И това е хубаво.

                                                                                                                                                                   Vetements

Можем да наричаме такива процеси демократизация на луксозната мода или отваряне към нови публики, но това всъщност е единственият начин сегментът на луксозните стоки да продължава да съществува и да расте, защото новите му публики скоро ще са основните му клиенти. Без значение дали търсят преживяване, или просто повърхностна идея за преживяване, тези млади хора задават посоките, в които дизайнът на луксозна мода и аксесоари се движи, и решават с парите си, като в крайна сметка купуват не предмети, а лайфстайл.

А грозната мода?

                                                                                                      Dolce&Gabbana

Грозната мода, суитшъртите, шушляците и кроксовете със синтетични „скъпоценни“ камъни може и да са, а може и да не са закономерен резултат от аферата на уличната мода и големите модни къщи. Може даже да са и очакван страничен ефект от демократизацията на луксозната мода. Добрият вкус, уви, не ни е разпределен поравно. По-важното е, че грозната мода е етап и съвсем не ни се случва за първи път.

Грозни дрехи винаги е имало, също и грозни колекции. В ретроспекция – имало е и цели зашеметяващо грозни периоди в модата. Паметта, а и препратките на дизайнерите през последните сезони лесно извикват някои болезнени спомени от 90-те и началото на хилядолетието. Красивото и грозното в модата сякаш съществуват като независими естетически категории. В този свят на безгранично въображение и неизчерпаемо вдъхновение, който тя се опитва да създава, нещо може да е едновременно красиво и грозно, без това да предизвиква дълбоки сътресения. Затова може да е и грозно, и „луксозно“ едновременно. Понякога смисълът е единствено в провокацията. А понякога обектът на провокация е чувството ни за хумор.

Вижте също: Есен и дъжд - как да предпазим чантата си

 






Свързано

Дивото влиза в дома с Gucci и Marni
Мода31.08.2018
Дивото влиза в дома с Gucci и Marni

Можете да си организирате цяла домашна менажерия, без за това да се пролее и капка кръв.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Как езерото Комо се оказа фон на три пищни ревюта на Dolce & Gabbana
Мода13.07.2018
Как езерото Комо се оказа фон на три пищни ревюта на Dolce & Gabbana

Омагьосващи природни картини и солидна доза италианско изкуство за новите заклинания на модните чародеи

Александра Трайкова Александра Трайкова
Облечени за антиутопия
Мода12.07.2018
Облечени за антиутопия

Униформата стана социален протест, а костюмните дизайнери – хора с влияние.

Емил Христов Емил Христов
Да плуваш на крилете на пеперуда
Дизайн и култура13.07.2018
Да плуваш на крилете на пеперуда

Летните аксесоари могат да бъдат не само забавни, но и стилни

Евелин Цанева Евелин Цанева
Мебелите и домът през погледа на модните дизайнери
Дизайн и култура29.06.2018
Мебелите и домът през погледа на модните дизайнери

Как се представиха на Седмицата на дизайна в Милано някои от най-големите модни къщи.

Зеброви шарки срещу райе
Дизайн и култура15.06.2018
Зеброви шарки срещу райе

Роберто Кавали ни съветва да не се страхуваме да бъдем различни и дръзки дори в обзавеждането на дома си.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Живот като на снимка
Мода04.06.2018
Живот като на снимка

Няма значение, че черно-белите фотографии изглеждат по-добре

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
Чантата също има нужда от дъждобран
Мода20.04.2018
Чантата също има нужда от дъждобран

Или защо вече не е фатално, ако сте пропуснали да погледнете прогнозата за времето.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Изкуство или мода
Мода23.03.2018
Изкуство или мода

Пътешествие във вълшебния свят на Маноло Бланик на изложбата му в Museo Nacional De Artes Decorativas в Мадрид

Гергана Василева