Мода14.01.2019

Новата мода: научна фантастика или бизнес?

Технологиите и изкуственият интелект променят начина, по който се обличаме

Емил Христов Емил Христов
+4 снимкиНовата мода: научна фантастика или бизнес?

Четвъртата индустриална революция е тук и къде плахо, къде не чак толкова вече се намесва в живота на всички. Това важи с пълна сила и за модата, която открай време е в топла връзка с иновациите и технологиите. Когато се намесват и нови бизнес модели, отново тя ще е пионер и, да си го кажем направо, опитно зайче.

Онези, които опитват да гледат малко по-далеч в бъдещето, виждат изобретяването на изкуствения интелект и машинното учене като най-значимото откритие за модата след изобретяването на шевната машина. Може и да звучи прибързано, но вече сме свидетели как те променят онлайн търговията, маркетинга, рекламните кампании и комуникация дори на брандове, които сме склонни да приемаме за консервативни.

Така е, защото изкуственият интелект дотолкова променя правилата на играта, че много от модните къщи просто не са сигурни каква всъщност е вече играта. Изведнъж Силициевата долина се намести между Ню Йорк, Милано, Лондон, Париж и Токио сред местата, които определят тенденциите и дневния ред на модата.

Вижте: Роботи дефилират на Седмицата на модата в Лондон

В тази нова игра на мода и технологии суперкомпютърът на IBM, Watson, знае с голяма точност преди модните редактори, а и преди много дизайнери, какви ще са тенденциите за следващите сезони. Знае го заради серия от алгоритми и някои много сложни изчисления върху колекциите от предходните сезони. Това е впечатляващо, но много по-вълнуващо е, че изкуственият интелект, алгоритмите, машинното учене и всички нови технологии всъщност се занимават с нас – хората, които пазаруват. Заради тях виждаме все по-често досадната реклама на точно тези сини велурени ботуши, този одеколон и точно тази дестинация с безкрайни бели плажове, но и заради тях получаваме все по-лично преживяване и онлайн, и на живо с марките, които харесваме. Както и много по-лични продукти. А дали е така?

Масовата персонализация

Ето че навлизаме в ерата на масовата персонализация. Звучи като оксиморон, но реалността вече доказва, че не е – и виртуалната реалност, в която все по-често ще пристъпваме, ще изглежда по собствения ни вкус, и тази нашата, истинската реалност – също.

В нея например след 10-секундно сканиране на лицето с някаква футуристична машина друга футуристична машина на иначе класическа луксозна марка за козметика ти забърква на момента BB крем с точния нюанс „само и единствено за теб“ и дори ти предлага да изпринтира името ти на опаковката. Всичко това – на летището, докато убиваш 20 минути преди полет и без да ти се наложи да размениш и две думи с жив човек. Хем е лично, хем не съвсем. Кремът може и да не е съвсем добър, но е персонален. Както и изживяването, въпреки че същия ден вече се е случило на поне 20 като теб и на стотици пъти по толкова в онлайн магазините, които предлагат персонализирана козметика.

Добрите примери за масово персонализирано изживяване са онези, които минават отвъд PR ефекта и използват изкуствения интелект умно, за да предложат наистина лично, интересно и обогатяващо занимание, докато продават продукт. Такoвa е например Sephora Visual Artist, приложението на Sephora, което дава възможност „да изпробваш“ грим през телефона си, но и да учиш как да ползваш различни видове грим, детайли за палитрите, различни полезни съвети – без да е нужно да си клиент на магазина им.

Приложението ползва технология, която разпознава чертите на лицето и точните характеристики на тена и „гримира“ чрез обогатена реалност, като освен цялото забавление и експерименти с всевъзможни цветове червила, сенки, очна линия в крайна сметка предлага персонални палитра и гама, които са подходящи точно за теб и за кожата ти. И понеже става дума за изкуствен интелект и машинно учене – тези препоръки са все по-точни, защото са базирани на все повече лица, все повече данни и все по-прецизни алгоритми. Visual Artist и подобни услуги са популярни и имат бъдеще, защото освен лично, за немалко хора предлагат и ново изживяване – не са много жените, които биха изпробвали по такъв начин грим на живо в магазина за козметика.

От автора: Облечени за антиутопия

Стилистът ми е робот

Бъдещето, в което изкуствен интелект ще ни съветва сутрин какво да облечем, също не изглежда твърде далеч. Малцина могат да си позволят истински пълнокръвен стилист, особено пък ежедневно, затова например Amazon решават да демократизират достъпа до моден съветник чрез джаджи като Amazon Echo Look. Свободностоящата селфи камера прави снимки и 6-секундни видеа в цял ръст и работи в партньорство с виртуалния асистент Alexa, за да помогне в сравняването на облекла, да предложи дреха или аксесоар, вече в гардероба, или нова покупка, да те сравни с тенденциите в момента и даже да ти „подреди“ дрехите по сезони, видове, цветове, поводи или, както те го наричат, да ти „курира“ гардероба. Amazon Echo Look все още е достъпен само за избрани клиенти в САЩ и като млада и развиваща се технология отнася немалко иронични коментари, включително такива, сравняващи естетическите му критерии с тези на Майли Сайръс и Шер.

По-непосредственото бъдеще, а за някои като Asos, Urban Outfitters и Neiman Marcus – реалност, е свързано с визуалните търсачки. Те са за онези от нас, които винаги искат „сако като това на снимката“, „обувки като ей тези“, „някакъв клъч като този от списанието“. Style Match на Asos например позволява да качиш снимка от телефона си и намира дреха и аксесоар като тези на снимката в магазина им – при това с добра успеваемост. Има добра причина Asos, които винаги са били иноватори, да инвестират в точно такава визуална търсачка – 70% от продажбите им миналата година са през мобилни устройства, а от Style Match се очаква да донесе ръст в продажбите им от 30–35%.

Това, разбира се, е само началото. Amazon от известно време работят и върху дизайнер – изкуствен интелект. Стартъпът Maison Me вече предлага подобна услуга, в която клиентът с помощта на изкуствен интелект създава дизайна на дрехата си и след това получава видеообаждане от професионален шивач, за да обсъдят размер и материали. Stitch Fix и други подобни иновативни компании от Силициевата долина, в които алгоритми избират, предлагат, а вече и създават персонализирано облекло и стил, проправят път на бизнес модел, който тепърва ще превзема света на модата.

Краят на модния сезон

Още след Втората световна война модният календар официално се разделя на познатите ни сезони пролет–лято, който дизайнерите ни показват в началото на предходната есен, и есен–зима, който виждаме през февруари. Този календар дава достатъчно време за прогнозиране на търсенето и осигуряване на съответните дрехи и аксесоари навреме в магазините. През последните 20 години бързата мода напълно разбърка този ред и сега някои компании предлагат по 52 „микросезона“ на година (нов сезон на седмица!), а Topshop представя 400 нови облекла на седмица на уебсайта си.

Това принуждава и традиционни модни къщи да показват по 10–12 колекции на година. Пътят на тенденцията от подиума до магазина е много по-къс и модните компании, които използват успешно нови технологии, атакуват нашата потребност да имаме точно тези тенденции, дрехи и стил, които искаме, точно тогава, когато ги поискаме.

От Tommy Hilfiger направиха линията си TommyNow достъпна в магазините по целия свят и онлайн в деня, в който беше показана на подиума, което съкращава три пъти, до 6 месеца, цялото време от идеята до пускането в продажба. Много други дизайнери вече подлагат на съмнение традиционния моден календар и нуждата от него.

Истината е, че новите технологии отварят твърде много непознати врати и индустриите за мода и красота тепърва ще учат как да се възползват пълноценно от възможностите им. Имаме привилегията да сме съвременници на изкуствения интелект и на технологии, които до неотдавна бяха част по-скоро от научната фантастика.

Още: Burberry спира с изгарянето на непродадените дрехи

 






От редакторите

SIHH 2019: Цената на времето

Свързано

Идва краят на спортните мъжки дрехи
Дизайн и култура02.02.2019
Идва краят на спортните мъжки дрехи

Ако съдим по Седмицата на модата в Париж, елегантността се завръща

Биляна Константинова Биляна Константинова
9 вечни цитата за живота и модата от Ана Уинтур
Животът28.01.2019
9 вечни цитата за живота и модата от Ана Уинтур

Главният редактор на Vogue ще ви изненада – модата е само една малка част от живота й

Йоана Иванова Йоана Иванова
Вижте цветa на 2019 (ГАЛЕРИЯ)
Дизайн и култура16.01.2019
Вижте цветa на 2019 (ГАЛЕРИЯ)

Всяка година от института Pantone избират цветa, който ще доминира в дизайна и модата

Йоана Иванова Йоана Иванова
Chanel спира да използва кожи от екзотични животни
Мода28.12.2018
Chanel спира да използва кожи от екзотични животни

Еко организациите чакат Fendi, Dolce & Gabbana и Louis Vuitton да последват примера

Биляна Константинова Биляна Константинова
Instagram на килограм
Мода29.10.2018
Instagram на килограм

Кецове и шушляци с история: новата луксозна мода

Burberry спира с изгарянето на непродадените дрехи
Мода18.09.2018
Burberry спира с изгарянето на непродадените дрехи

Тази практика е широко разпространена в модния бранш, британците са първите, които слагат точката.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Роботи дефилират на Седмицата на модата в Лондон
Мода14.09.2018
Роботи дефилират на Седмицата на модата в Лондон

Иновативният проект представя възможностите за хармоничен баланс между мода, култура и технология.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Zegna събра Хавиер Бардем и Дев Пател
Мода03.09.2018
Zegna събра Хавиер Бардем и Дев Пател

Практичност, елегантност и отношение към детайла са акцентите в колекцията Defining Moments.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Дивото влиза в дома с Gucci и Marni
Мода31.08.2018
Дивото влиза в дома с Gucci и Marni

Можете да си организирате цяла домашна менажерия, без за това да се пролее и капка кръв.

Биляна Константинова Биляна Константинова