Когато бях дете, мразех да ходя на зъболекар. Дотолкова не харесвах цялата институция, че сама вадех зъбчетата си, само и само да не ме водят в кабинет. Миех ги чинно по 3 минути сутрин и вечер и бях предоволна, че правя достатъчно. (Аз съм от поколението, в което Феята на зъбкитевсе още не беше долетяла до България, та моите млечни зъби си оставаха по покривите, а аз пеех отдолу: „На ти, Вранке, млечен зъб...“)
Имала съм какво да уча. Страха от зъболекари преодолях с годините, но за постижение по-голямо и от това смятам възприемането на мантрата, че превенцията е по-важна от лечението.
Всъщност, ако правиш първото добре, вероятно няма и да стигнеш до второто. На това ме научиха лекарите в Duchev Dental Care Office. Тяхното пространство е изградено с едничката идея да възпитава, че дентален преглед в пет стъпки два пъти годишно е достатъчен, за да поддържаш здравето на своята усмивка.
Като достойна българка, възприех горното с доза скептицизъм. Е, с времето – няколко прегледа, още толкова съвети и 2 панорамни снимки – започнах да разбирам, че мисията им не е само на приказки. Днес пък се срещам с един от главните виновници клиники „Петър Дучев“ да работят като добре смазан швейцарски механизъм – главен асистент Веселина Нунева.
Здравейте, асистент Нунева, и благодаря, че отделихте от времето си, за да направим това интервю.
Здравейте и благодаря за поканата. Беше ми интересно да се подготвя. Дадох си сметка, че в ежедневието, впускайки се в динамичния работен процес, човек не се замисля за постиженията си. Хубаво е да си даваме сметка колко дълъг път сме извървели.
Вярно е. Докато вървях насам, си мислех как първият ми досег с медицинските лица в Duchev Dental Care Office всъщност беше с асистентите – те ме отведоха до залата с рентгена, после ме настаниха и в кабинета. По време на прегледа асистентът беше вторият чифт ръце на лекаря. Колко е важно да има доверие между двамата, да се разбират само с поглед?
Доверието и разбирането между асистент и лекар са ключови за успешната манипулация на всеки пациент. Тези две неща спестяват част от притесненията на пациента и правят изживяването му по-приятно. Сътрудничеството не се постига лесно и е въпрос на усилия и много работа както от страна на лекаря, така и на асистента. Ние работим със система на четири ръце – в този смисъл двамата един без друг няма да са завършени.
Вие сте част от екипа на д-р Дучев вече 13 години. Защо избрахте да практикувате в клиники „Дучев“?
Още от детството си знаех, че искам да работя в сферата на медицината. Исках да постигам високи резултати, да съм от най-добрите. Когато се изправих пред Живота и дойде време за решителната крачка, клиника „Дучев“ ми даде възможност за реализация. Цялата съвкупност от ръководството на д-р Дучев, който винаги иска екипът му да върви напред, клиниката като професионализъм и екипността, която открих, ми дадоха знак, че това е моето място. Такъв беше изборът ми тогава и дългогодишната ми работа тук доказва, че е бил правилен.
Каква е Вашата роля? Разкажете ни повече за това какво правят асистентите и главните асистенти в една дентална клиника.
Аз постъпих на най-ниско ниво асистент, но имах голямо желание да се развивам. Самият стремеж на д-р Дучев за усъвършенстване на денталните ни услуги ме мотивираше да работя по-усърдно, за да участвам, да допринасям.
В началото всеки асистент се включва в най-базовите операции, после започва да надгражда и да помага в по-сложни казуси. Обучението е съвкупност от желание за развитие, обучението, което ние предоставяме, и взаимодействията с всяко звено в клиниката. Базовите знания младите колеги получават от мен, а след това всички по-старши се включват в развитието на кадрите ни. Моята основна роля е да „водя“ асистентите – да организирам и следя тяхната работа, разпределение и манипулации. В това число и стерилизацията на всички инструменти. В нашата клиника на слюнката гледаме като на кръв – тоест абсолютно всички инструменти минават най-високи нива на стерилизация, за да са сигурни пациентите ни във високото качество на услугата.
Това издание носи името Milestones. Разкажете ни за някой ключов момент от своя опит в клиники „Дучев“.
Моментът, в който започнахме проекта за клиниката ни в този и` вид, в който я виждате в момента. Тогава осъзнах, че човек може да си мисли, че прави прекрасни неща, но с разширяването на светогледа вижда колко по-изпипано може да работи. Не е лесно да се развива проект като Dental Care Office, но това е нашата визия. Да заложим на профилактиката, да научим хората за важността и`. Това бе момент, в който вижданията ми за мащабността се промениха коренно. Видях как нещо, което хората не смятат за особено важно (профилактиката), може да промени живота им из основи.
Как изграждате навици и разбиране у пациентите си, че профилактиката е най-доброто (а днес – и най- евтиното) решение за поддържане на отлично здраве на зъби и венци?
Много е трудно. Стремим се да им показваме, че ако не обърнат внимание на своята профилактика, ще им се наложи да разберат колко некомфортно и болезнено може да бъде лечението – например да им бъде изваден зъб.
Болката ли е най-големият мотиватор за хората?
Болката, да, и страхът от манипулация. Има доста пациенти, които се паникьосват от самата мисъл да дойдат на зъболекар, но предпочитат рутинен преглед, отколкото по-сложна процедура в бъдеще. Това са движещите фактори хората да се замислят за важността на профилактиката за запазване на зъбното здраве дълго време.
Спомням си и едно изказване на д-р Дучев – „Заповядайте в Dental Care Office, за да не разбирате никога колко са скъпи услугите ни в клиниката“. В него, разбира се, има доза хумор, но предполагам, е и самата истина?
Така е. Звучи шеговито, но е реалност. Стремим се да покажем на пациентите ни колко е приятно в Care Office и да им спестим болезнените, а и скъпи процедури в клиниката при нас. Всеки проблем, хванат навреме, може да ви опази и от двете.
Наскоро получих обаждане от Ваш колега с напомняне за предстоящия ми преглед. Винаги ли се грижите така за пациентите?
Да, нашата система за профилактика е много важна. При нас пациентите са спокойни, защото знаят, че с наближаване необходимостта от следващ преглед ние ще ги потърсими напомним. Хората много я харесват, за тях тя е удобна в ежедневната динамика. Обаждаме се, но използваме и други платформи – светът се развива и ние не изоставаме.
Да разбирам, че скоро ще мога да видя дентален асистент от клиники „Петър Дучев“ и в дигиталните мултивселени?
Нищо чудно!
И един по-шеговит въпрос: кой избор е по-важен: четката или пастата за зъби?
Това ми звучи като онзи въпрос с кокошката и яйцето. Съвкупността от двете води до идеален резултат. Профилактиката на човек се крепи на два стълба – личната и професионалната хигиена. Личната хигиена сама по себе си има своите основни елементи – като и четката, и пастата за зъби са от тях. По-важно е да се запитаме кои са правилните четка и паста за нас самите. Ето защо последната стъпка от всеки индивидуален преглед при нас е консултация с лекар за най-добрия избор. Мисля обаче, че хората по-често бъркат в избора на четка за зъби. Тук има две пера, които искам да спомена: вида четка – електрическа и механична; както и твърдостта на косъма на главата за четка. Електрическата четка дава усещане за гладки зъби, но в много ситуации може да бъде и увреждаща. В никакъв случай не я заклеймяваме, но тя се използва в определени случаи. Интересен факт е, че електрическата четка като изобретение е била създадена с цел да помага на хората с проблеми във фината моторика. Впоследствие решават да комерсиализират продукта, но за хора с добра устна хигиена механичната четка си остава най-доброто решение.
До каква степен влияе здравето на зъбите и венците върху цялостното качество на живот на човека?
Има пряка връзка между здравето на устната кухина и функционирането на системите в човешкия организъм. Зъбните възпаления например могат да доведат до проблеми със сърцето. Установено е от специалисти преди години и затова алармираме клиентите при необходимост.
Кой е най-подцененият съвет за здрави зъби?
Това е лесно: определено използването на конец. Въпреки че може да предизвика затруднения, особено докато свикнем, почистването на междузъбните пространства е важно, защото там най-лесно се получават кариеси. С четка не можем да почистим между самите зъби, а останалата там храна е пиршество за микроорганизмите.
А кой е любимият Ви?
Използването на вода за уста. Лесно, бързо и оставя освежаващ ефект – чудесен завършек е и на сутрешната, и на вечерната рутина.
За финал – споделете на читателите ни защо да изберат именно Duchev Dental Care Office за своята профилактика?
Нашето желание и стремеж е хората да се чувстват обгрижени, да знаят, че получават профилактика от най-висок стандарт, но без натоварване и стрес. Изживяването е приятно – приели сме, че Duchev Dental Care Office е като SPA за усмивката. За да можем да хапваме нещата, които обичаме, да се усмихваме широко и да целуваме любимите си хора.