Красота23.10.2018

Новата мръсна дума на козметичната индустрия

Нека да поговорим за остаряването като езиков проблем

Биляна Константинова Биляна Константинова
+1 снимкиНовата мръсна дума на козметичната индустрия

Някой скоро казвал ли ви е от екрана, че изглеждате зле, че кожата ви е повехнала, суха, с неравен тен, че имате бръчки, че спешно трябва да вземете мерки, за да изглеждате отново като на 20? Не е, нали. Няма и да го направи. От две години насам козметичната индустрия преживява тотална езикова трансформация, защото (забележете!) повече не иска да обижда жените на възраст. Антиейджинг (буквално срещу стареене) вече е мръсна дума и няма място нито в рекламните послания, нито на кутийките с крем.

За да сме съвсем коректни, трябва да отбележим, че

думата е и лишена от съдържание.

Надали ще е изненада за някого, но все пак е добре да се припомни, че процентът на смъртност при хората – независимо от качеството на живота – е 100. Т. е. всички сме тук временно, а безсмъртието продължава да е мираж. Основната причина за стареенето е… стареенето и сме безсилни пред този факт. Да се води битка срещу него под каквато и да било козметична форма звучи доста незряло. Науката е доказала, че единствените фактори, имащи отношение към стареенето на кожата, които можем да контролираме, са храненето, консумацията на алкохол, пушенето, излагането на слънце и сънят. Козметичните продукти, без ни най-малко да се омаловажават разработките и постиженията в тази област, както и безспорните им качества, имат козметичен, външен ефект.

Но причината повече да не ни заливат „антиейджинг“ рекламни послания не е нито научна, нито езикова, нито пък е етична.  

В началото на 2016 г. в бизнеса започва обрат, след като проучвания показват, че поколението на милениалите (родените между 1980 и 1995 г.), които в момента са в своя икономически апогей, не купува продукти, позиционирани на пазара с традиционното послание „против бръчки/против стареене“ и ръстът на продажбите в този сегмент е отчайващо нисък. Маркетолозите впрягат всичките си усилия и решението, което предлагат, се оказва гениално успешно.

Съдържанието на бурканчетата, тубичките и шишенцата не може да се промени, но може да се промени посланието, с което те идват до нас. Така днес, две години по-късно,

продуктите за “грижа за кожата” бележат експлозивен ръст.

Продажбите на маски за лице, ексфолианти и прочее подобни субстанции, които предлагат бърз и видим ефект с цел съхраняване на красотата, са нараснали с 44% през 2017 г. Козметичната индустрия вече не говори за старост и възраст, а за съхраняване на младостта, на свежия вид на кожата и нейната еластичност, на блясъка на тена, на младежкото излъчване… Тя вече не ни казва, че сме стари и трябва да направим нещо по въпроса (ерго, не ни обижда), а че изглеждаме добре и това може да продължи дълго, стига да полагаме съответните грижи. Не ни плаши, а ни окуражава. Топката е в нашето поле и ни е подадена етично. И тъй като всички искаме да изглеждаме добре колкото се може по-дълго, купуваме, за да се погрижим за това.

В целия този езиков разговор най-назад по важност остава всъщност основният проблем – внушенията, с които рекламните послания обвиват остаряването, и това се случва в общество, в което да се пита за възрастта на жените все още се смята за проява на лошо възпитание. Tе са в неизмеримо по-неизгодна позиция от мъжете. Защо възрастта ни се представя като демон, който пристига с първите бели коси и фините бръчици около очите, и, отнемайки красотата, отнема едва ли не целия живот? Това създава нереалистични нагласи спрямо един естествен процес, какъвто е остаряването. Логичният извод от неизпълнението на тези очаквания е социалното изключване, което пък прави остаряването с всичките му видими последствия недопустимо.

Посланията са ясни:

- младостта и красотата са тъждествени понятия;
- младостта (а с нея и красотата) е единствената ценност и единственото предимство на една жена;
- възрастта е свързана единствено с проблеми;
- възрастта не носи нищо добро;
- възрастта значи грозота;
- възрастта трябва да се прикрива по всички възможни начини и с всички възможни средства.

Фактът, че възрастта може да се разглежда като обида (от цяла една индустрия), е достатъчно обиден сам по себе си. В крайна сметка всички сме на толкова години на колкото сме, и е жалко, че мнозина не осъзнават, че

да остарееш е привилегия и дар, които не всеки има.

Не е необходимо да се утешаваме с научни данни, че хората, които имат положително отношение към своята възраст и приемат остаряването като нещо нормално, живеят със 7,5 години повече.

Мотивиращото: „Искам да остарявам красиво и мога да го постигна“ е далеч по-добрият вариант, защото не създава усещане за тъжна обреченост и безсилие.

Козметичната индустрия печели във всички случаи, но е добре да й даваме парите си с усмивка и надежда, а не отчаяние.

Единственият проблем е, че докато нивото на обществена зрялост е такова, че да се пита за възрастта на жените продължава да е проява на лошо възпитание и тя е повод за отхвърляне и социално изключване, ефектът от промяната на лексиката в козметичната индустрия ще е само… козметичен.

 

Прочетете още: Как да отслабнем трайно и да се погрижим за здравето си

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Свързано

Отслабване с Нобелова награда
Красота11.05.2018
Отслабване с Нобелова награда

ZChef – хранене, което те прави здрав, красив и щастлив.

Теодора Георгиева Теодора Георгиева
Късче история на търг: Продават кралски диамант на 300 години
Красота27.04.2018
Късче история на търг: Продават кралски диамант на 300 години

Farnese Blue е обиколил кралските дворове на Испания, Франция, Италия и Австрия. А къде ще се озове сега можем само да гадаем.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Стоматология на бъдещето
Красота03.04.2018
Стоматология на бъдещето

Технология и естетика на „дигиталния етаж” на Medical Dent.

Евелин Цанева Евелин Цанева
Платинена революция в грижата за косата (ВИДЕО)
Красота15.03.2018
Платинена революция в грижата за косата (ВИДЕО)

Как серията Platinum & Diamonds на Miriam Quevedo защитава косата от факторите на стареене и възвръща младежкия обем и блясък

Write Her Future: За 76 млн. млади жени по света
Красота14.03.2018
Write Her Future: За 76 млн. млади жени по света

Lancome стартира глобална програма за повишаване грамотността сред жените.

Подгответе се за пролетта с Esthederm
Красота09.03.2018
Подгответе се за пролетта с Esthederm

Замърсяването на въздуха, стресът и умората повишават нивото на свободните радикали, което причинява натрупване на токсини в кожата. Резултатът е безжизнена кожа и първи признаци на стареене.

WILDVITALIC: тайната бадемова градина
Красота19.12.2017
WILDVITALIC: тайната бадемова градина

Единствената прясна козметика в България.

Антония Стоилова Антония Стоилова
АCQUA DELL’ELBA
Красота14.12.2017
АCQUA DELL’ELBA

Неустоими ухания от островите на Тоскана.

Este Fitness & Spa отбелязва първата си годишнина
Красота30.10.2017
Este Fitness & Spa отбелязва първата си годишнина