Красота23.10.2018

Новата мръсна дума на козметичната индустрия

Нека да поговорим за остаряването като езиков проблем

Биляна Константинова Биляна Константинова
+1 снимкиНовата мръсна дума на козметичната индустрия

Някой скоро казвал ли ви е от екрана, че изглеждате зле, че кожата ви е повехнала, суха, с неравен тен, че имате бръчки, че спешно трябва да вземете мерки, за да изглеждате отново като на 20? Не е, нали. Няма и да го направи. От две години насам козметичната индустрия преживява тотална езикова трансформация, защото (забележете!) повече не иска да обижда жените на възраст. Антиейджинг (буквално срещу стареене) вече е мръсна дума и няма място нито в рекламните послания, нито на кутийките с крем.

За да сме съвсем коректни, трябва да отбележим, че

думата е и лишена от съдържание.

Надали ще е изненада за някого, но все пак е добре да се припомни, че процентът на смъртност при хората – независимо от качеството на живота – е 100. Т. е. всички сме тук временно, а безсмъртието продължава да е мираж. Основната причина за стареенето е… стареенето и сме безсилни пред този факт. Да се води битка срещу него под каквато и да било козметична форма звучи доста незряло. Науката е доказала, че единствените фактори, имащи отношение към стареенето на кожата, които можем да контролираме, са храненето, консумацията на алкохол, пушенето, излагането на слънце и сънят. Козметичните продукти, без ни най-малко да се омаловажават разработките и постиженията в тази област, както и безспорните им качества, имат козметичен, външен ефект.

Но причината повече да не ни заливат „антиейджинг“ рекламни послания не е нито научна, нито езикова, нито пък е етична.  

В началото на 2016 г. в бизнеса започва обрат, след като проучвания показват, че поколението на милениалите (родените между 1980 и 1995 г.), които в момента са в своя икономически апогей, не купува продукти, позиционирани на пазара с традиционното послание „против бръчки/против стареене“ и ръстът на продажбите в този сегмент е отчайващо нисък. Маркетолозите впрягат всичките си усилия и решението, което предлагат, се оказва гениално успешно.

Съдържанието на бурканчетата, тубичките и шишенцата не може да се промени, но може да се промени посланието, с което те идват до нас. Така днес, две години по-късно,

продуктите за “грижа за кожата” бележат експлозивен ръст.

Продажбите на маски за лице, ексфолианти и прочее подобни субстанции, които предлагат бърз и видим ефект с цел съхраняване на красотата, са нараснали с 44% през 2017 г. Козметичната индустрия вече не говори за старост и възраст, а за съхраняване на младостта, на свежия вид на кожата и нейната еластичност, на блясъка на тена, на младежкото излъчване… Тя вече не ни казва, че сме стари и трябва да направим нещо по въпроса (ерго, не ни обижда), а че изглеждаме добре и това може да продължи дълго, стига да полагаме съответните грижи. Не ни плаши, а ни окуражава. Топката е в нашето поле и ни е подадена етично. И тъй като всички искаме да изглеждаме добре колкото се може по-дълго, купуваме, за да се погрижим за това.

В целия този езиков разговор най-назад по важност остава всъщност основният проблем – внушенията, с които рекламните послания обвиват остаряването, и това се случва в общество, в което да се пита за възрастта на жените все още се смята за проява на лошо възпитание. Tе са в неизмеримо по-неизгодна позиция от мъжете. Защо възрастта ни се представя като демон, който пристига с първите бели коси и фините бръчици около очите, и, отнемайки красотата, отнема едва ли не целия живот? Това създава нереалистични нагласи спрямо един естествен процес, какъвто е остаряването. Логичният извод от неизпълнението на тези очаквания е социалното изключване, което пък прави остаряването с всичките му видими последствия недопустимо.

Посланията са ясни:

- младостта и красотата са тъждествени понятия;
- младостта (а с нея и красотата) е единствената ценност и единственото предимство на една жена;
- възрастта е свързана единствено с проблеми;
- възрастта не носи нищо добро;
- възрастта значи грозота;
- възрастта трябва да се прикрива по всички възможни начини и с всички възможни средства.

Фактът, че възрастта може да се разглежда като обида (от цяла една индустрия), е достатъчно обиден сам по себе си. В крайна сметка всички сме на толкова години на колкото сме, и е жалко, че мнозина не осъзнават, че

да остарееш е привилегия и дар, които не всеки има.

Не е необходимо да се утешаваме с научни данни, че хората, които имат положително отношение към своята възраст и приемат остаряването като нещо нормално, живеят със 7,5 години повече.

Мотивиращото: „Искам да остарявам красиво и мога да го постигна“ е далеч по-добрият вариант, защото не създава усещане за тъжна обреченост и безсилие.

Козметичната индустрия печели във всички случаи, но е добре да й даваме парите си с усмивка и надежда, а не отчаяние.

Единственият проблем е, че докато нивото на обществена зрялост е такова, че да се пита за възрастта на жените продължава да е проява на лошо възпитание и тя е повод за отхвърляне и социално изключване, ефектът от промяната на лексиката в козметичната индустрия ще е само… козметичен.

 

Прочетете още: Как да отслабнем трайно и да се погрижим за здравето си

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Свързано

Тайната съставка на звездите
Гурме18.02.2019
Тайната съставка на звездите

Все повече хора включват кокосово масло в менюто си

Марияна Гаврилова
Усъвършенстван шедьовър
Красота30.11.2018
Усъвършенстван шедьовър

La Prairie Skin Caviar Luxe Cream е другото име на качествената грижа за кожата на лицето

Йоана Иванова Йоана Иванова
Sotheby’s продава бижута на Мария Антоанета
Красота20.07.2018
Sotheby’s продава бижута на Мария Антоанета

Накитите са изнесени тайно от Франция при опита на кралското семейство да избяга от Революцията.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Свеж дух за свежо лято
Красота11.07.2018
Свеж дух за свежо лято

Ще промените представата си за летен отдих, докато лекувате тялото и съзнанието си с йога

Теодора Георгиева Теодора Георгиева
Светлината в мен
Красота20.05.2018
Светлината в мен
Отслабване с Нобелова награда
Красота11.05.2018
Отслабване с Нобелова награда

ZChef – хранене, което те прави здрав, красив и щастлив.

Теодора Георгиева Теодора Георгиева
Късче история на търг: Продават кралски диамант на 300 години
Красота27.04.2018
Късче история на търг: Продават кралски диамант на 300 години

Farnese Blue е обиколил кралските дворове на Испания, Франция, Италия и Австрия. А къде ще се озове сега можем само да гадаем.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Стоматология на бъдещето
Красота03.04.2018
Стоматология на бъдещето

Технология и естетика на „дигиталния етаж” на Medical Dent.

Евелин Цанева Евелин Цанева
Платинена революция в грижата за косата (ВИДЕО)
Красота15.03.2018
Платинена революция в грижата за косата (ВИДЕО)

Как серията Platinum & Diamonds на Miriam Quevedo защитава косата от факторите на стареене и възвръща младежкия обем и блясък