Пари01.06.2017

Когато "зеленото" е бизнес за милиони

Етично ли е отношението към хората, които се грижат за животните с най-скъпата вълна в света?

Биляна Константинова Биляна Константинова
Когато "зеленото" е бизнес за милиони

Вълната й е по-мека и деликатна от кашмира. Инките я ценели заради отличните й качества и красивия златист цвят, а днес е достъпна само за малък кръг хора с големи възможности. Кой би повярвал, че руното на пухкавата лама викуня може да е истинска машина за милиони!

Преди 500 години по склоновете на Андите подскачали повече от 3 млн. животни. С пристигането си обаче конкистадорите започнали да избиват викуните заради вълната им, която нарекли "коприната на Новия свят". Кръвопролитието било излишно, защото периодичното стригане на животните щяло да свърши отлична работа и да осигури суровина в дългосрочен план. То довело до рязко намаляване броя на викуните, което с времето предизвикало такова негативно натрупване, че през 60-те години те са вече по-малко от 5000. Правителството на Перу предприема редица мерки за запазването на викуните, но избиването им заради вълната и кожата продължава. Само преди 20 години видът беше застрашен от изчезване, а в Андите живееха нищожен брой екземпляри. Затова бяха създадени резервати, където викуните да живеят защитени и популацията им постепенно да се възстанови. И тогава на хоризонта, почти като на бял кон, се появи една италианска фамилия, която видя милиони печалба в развъждането им.  

Братята Серджо и Пиер Лоро Пиана са собственици на Loro Piana – най-големия производител на кашмир в света. За кратко време те се превръщат и в най-големия доставчик на вълна от викуня. Фамилията инвестира в резервати и инициативи за съхраняване на вида с далечната цел властите в Перу да свалят ограниченията за използването на викунята с търговски цели. И благодарното правителство прави именно това. Нещо повече, Loro Piana става ексклузивен партньор на правителството в изкупуването, обработката и износа на вълна от викуня под формата на тъкани и готови дрехи. Понастоящем Loro Piana контролира почти целия световен пазар на вълна от викуня. Освен това притежава огромен резерват – около 2000 хектара – в Перу, а през 2013 г. придобива основния дял акции в аржентинска фирма, което й позволява да простре ръка над пазара и там. До преди три години компанията доставя вълна на други дизайнери и марки, но находчивите италианци прекратяват тази практика, за да доминират и при производството на дрехи.   

Как изглежда това в цифри?

Килограм вълна от викуня струва между 399 и 600 долара. За сравнение, кашмирът е между 75 и 85 долара, а вълната – около 5-6 долара. По тази причина дрехи, произведени от 100% вълна на викуня, почти не могат да се намерят и цените им са космически. Пуловер Loro Piana от чиста вълна на викуня струва 4495 долара, сравнени с 995 за кашмирен. Сумите обаче не отблъскват купувачите, напротив – търсенето расте, защото модните маниаци знаят, че това е една от най-фините тъкани на света.

На фона на тези спиращи дъха цифри идва логичният въпрос дали обикновените хора в Перу, които се грижат непосредствено за опазването на този вид лама и полагат всекидневни усилия за животните, получават заслужения дял от печалбата.  

От Loro Piana твърдят, че са убедили животновъдите, че съхраняването на ламите си струва усилието, защото пази природата на страната им от индустриална дейност, застрояване и т.н., тъй като всяко животно се нуждае от 10 хектара площ, за да съществува нормално.

Отговорът е конкретно неконкретен.

Авторът на книгата The Coat Route: On the Trail of the $50,000 Coat Мег Лукън Нунан провежда собствено "разследване" в резерват за викуни в Перу преди седем години. Там се уверява лично, че животните се отглеждат  по традиции, завещани още от инките, получават специално отношение и не мизерстват. Приносът на Loro Piana за това не може да бъде отречен. Тя обаче има съмнения доколко "етични" са търговските споразумения с местните селяни, защото те "видимо не са забогатели" от това че доставят суровина, която носи милиони.  






Свързано

6 нужди и 2 страха — истинските двигатели на бизнеса
От редакторите22.04.2019
6 нужди и 2 страха — истинските двигатели на бизнеса

В един квартал има два големи хранителни магазина, но единият е три пъти по-посещаван от другия. Ето защо

Кристин Кръстева Кристин Кръстева
Имот в чужбина... но къде?
Пари01.04.2019
Имот в чужбина... но къде?

Вижте кои са най-подходящите дестинации за покупка на имот и защо 

Биляна Константинова Биляна Константинова
Уникални мотори на Moto Expo 2019
Въздух, суша & море28.03.2019
Уникални мотори на Moto Expo 2019

Над 20 световни марки мотоциклети, АТV, скутери, екипировка и аксесоари

Теодора Георгиева Теодора Георгиева
Тя е следващата… бизнес дама
Пари12.02.2019
Тя е следващата… бизнес дама

Новата кампания на Visa подкрепя жените предприемачи

Йоана Иванова Йоана Иванова
Няколко стъпки как да бъдете по-успешни на работа
Акценти30.01.2019
Няколко стъпки как да бъдете по-успешни на работа

Време е за творчество

За да оцелеят, Apple и Tesla трябва да се слеят
Пари30.01.2019
За да оцелеят, Apple и Tesla трябва да се слеят

Тим Кук и Илън Мъск може да се окажат силен екип и да си бъдат взаимно полезни, твърдят анализатори

Биляна Константинова Биляна Константинова
Кой европейски град е най-здравословният в света?
Животът15.01.2019
Кой европейски град е най-здравословният в света?

Посещаването му може да бъде истински релаксиращо, зареждащо и освежаващо изживяване

Биляна Константинова Биляна Константинова
Ето първата стъпка към развиване на пълния ви потенциал
Пари28.12.2018
Ето първата стъпка към развиване на пълния ви потенциал

Visa подава ръка на българските предприемачи и им помага в развитието към успеха

Йоана Иванова Йоана Иванова
Банка ДСК организира благотворителен коледен обяд в подкрепа на недоносените деца
Деца20.12.2018
Банка ДСК организира благотворителен коледен обяд в подкрепа на недоносените деца

Събраната сума подкрепи борбата за оцеляване и нормално развитие на преждевременно родените бебета в България

Никола Неделчев Никола Неделчев