Автор: Мартина Захариева
Снимки: Мирослава Дерменджиева
В предишния брой ви представихме фотографа-артист Мира Дерменджиева и нейното студио Vesper, в което тя твори с усмивка и високо ниво на професионализъм. Сред редица красиви портрети, магнетични пейзажи и известни заснети локации, които разгледахме, Мира избра да ни разкаже днес за 3 нейни фотографии.
Ето какво споделя: „Напоследък се вълнувам от мисълта какво ни движи като личности. Какво ни мотивира, вдъхновява и ни кара да се движим напред. Във всеки от нас гори една божествена искра, един вечен огън. Дали това е огънят на вярата, на любовта, на греха или на изкуплението няма значение. Ние живеем и се движим от нещо, което ни кара да „горим“ вътрешно. Затова и избрах точно тези 3 мои фотографии, представящи именно тази концепция. За мен лично като творец разликата между хубавата фотография и „златната“ e в това дали съм успяла да направя кадър, който пресъздава точно това, което искам да изразя. Снимката е отпечатък на личността, на емоционалното и интелектуалното ни ниво.“
Научавам, че Мира е заснела тези два кадъра в студиото си. На едната фотография позира известният модел Цеци Красимирова. Заинтригувана съм да науча историята зад снимката на падналия ангел. Мира с радост ми обяснява: „Тази фотография е нещо, което виждах отдавна в съзнанието си, но мина време преди да открия точните хора, с които да работя. От модела до екипа от пиротехници, които трябваше да вникнат в идеята и да ми асистират за постигането й. Кадърът е заснет на едно от най-удивителните места, които съм посещавала. Недостроена църква, намираща се в село Дръмша. Уникална локация със страхотна енергия. Това беше точното място, където би могъл да се намира един паднал ангел“.
За мен това наистина е „златна“ фотография, но все пак искам да науча как професионалното око на фотографа отсява кадрите. „Едно от златните правила във фотографията е така нареченото златно сечение. За формата в художествената фотография, според това правило, е прието съотношението на страните на една картина да е 2 към 3. Това правило е прилагано още от античността и е придобило статута на закон в изкуството. Затова в образното поле на една снимка обектът се разполага така, че неговите основни линии – хоризонтални и вертикални, да подсилват усещането за тази пропорция. Форматът, макар и спомагателно средство при композирането на фотокартината, подчертава и засилва основните елементи и е един съществен композиционен елемент. Разбира се, правилата понякога могат да бъдат нарушавани, когато сме наясно с тях и владеем добре различни методи за творчески отклонения“, обяснява Мира с вълнение в гласа.
И допълва: „За мен най-важното, за да бъде отличена една фотография като стойностна, а не просто добра (освен чисто техническите характеристики), е това дали тя предизвиква някакви емоции и мисли в теб. Дали те кара да се загледаш за по-дълго време и дали оставя спомен.“ Още фотографии на Мирослава Дерменджиева можете да разгледате на: www.dermendjieva.photography
От броя29.10.2015
Златното сечение във фотографията
Мира Дерменджиева от Vesper ни разказва историята зад 3 нейни фотографии и споделя златните правила за улавянето на въздействащия кадър.