От броя17.05.2018

Студът е моят топъл приятел

Колко трябва да ви платят, за да влезете в басейн с леденостудена вода за… две минути? Е, в случая ние платихме за студоволствието.

Ирена Комитова
+4 снимкиСтудът е моят топъл приятел
Знаете ли кого днес наричат The Iceman? Това е холандецът, който може да престои в лед повече от 112 минути (правил го е и на сцената на TEDxAmsterdam пред очите на аудитория от над 500 души, вижте го в YouTube). Човекът, изкачил се на 6700 м височина по пътя за връх Еверест гол, само по шорти и с обувки. Когато правел това, бил сам, без шерпи, без знания накъде да върви. Започнал да вали сняг, нищо не се виждало. Но той продължил… нагоре. И накрая намерил палатката на шерпите, влязъл в нея, а те помислили, че идва някой… извънземен! Същият този човек е пробягал маратон в пустинята в Намибия, без да пие вода, отново гол, губейки 5 литра течности от тялото си. И пак той, след множеството медицински и научни изследвания, на които се подлага в последните 7 години, е убедил лекарите да заключат, че е в състояние да контролира автономната си нервна система: температура на тялото, пулс, кръвно налягане. Нещо, което доскоро се считаше за абсолютно немислимо, свръхчовешко и изключително! Името му е Вим Хоф и

той държи 21 рекорда на Гинес,

всичките свързани със студа. И не само… Със способността си да се владее перфектно в суперкритични ситуации – от катерене без обезопасяващи въжета по вертикални и ненормално високи скали, до плуване 135 м под леда или 42 км маратонско тичане на -16oC зад Полярния кръг (гол, само по къси гащи и сандали). Брррр!!

С дишане и редовно излагане на студ, с постоянство и целенасочени йога упражнения и медитации Вим днес е в състояние да контролира автономната си имунна нервна система и учи другите как да го правят и те. Днес той се е посветил на разпространението на своя метод, защото вярва, че това е естественото ни състояние като човеци – да сме здрави и енергични, да се справяме сами с болести, бактерии, биполярно разстройство, стрес, деменция, диабет, депресия и всякакви други болести от всекидневието ни.

Ако някой ми беше казал, че ще дойде ден да се къпя с вода на 10оС и да седя в лед, щях да му кажа, че е луд. Мразя студа, става ми накокошинено и неуютно само като видя сняг през зимата. Но прочетох за Вим, спомних си за шведи, финландци и руснаци, които съм виждала да скачат в ледената вода след сауна, сетих се и за нашите храбреци, които вадят кръста от водата на Богоявление… И любопитството надделя. Записахме се за неговия семинар в Мюнхен.

Вим е на 59 години, атлетичен и мускулест, без да парадира с това, с разчорлена коса и с брада. Ако не знаеш кой е, едва ли би ти направил впечатление – освен през зимата, защото и тогава е облечен с тениска и шорти. Семинарът му, на който и ние имахме удоволствието да сме „ученици“, се проведе в една от градските „къпални“, в средата на април.

Групата ни наброяваше над 350 души от Европа и света. За „загряване“ Вим посвири на китарата си и ни попя – очевидно за него тези срещи са специален празник, възможност да каже лично на максимален брой хора колко е важно да потърсят и да преоткрият своя вътрешен огън, да го разпалят отново. Защото всеки един от нас го носи в себе си, но модерните удобства някак си са го задушили.

Едно по едно на екрана оживяваха най-знаменателните приключения и постижения на Вим през годините –

маратонът в пустинята, плуването под леда,

снежната буря под връх Еверест, катеренето без обезопасителни въжета по невъзможно високи скали, изкачването на Килиманджаро и маратонът зад Полярния кръг. Той ни преведе през всеки един от тези знаменателни моменти, преживени след самоубийството на съпругата му (която навремето страдала от депресия). Вим останал сам, с 4 деца и с абсолютно разбито сърце след смъртта й. Какво да направи? Та той имал 4 живота, за които да се грижи. Бил длъжен да се справи…

В отчаянието си, събирайки сили и концентрация, той преодолява страха от смъртта, научава се на концентрация и баланс, изгражда увереност в собствените си сили, поставя си все по-високи и уж непостижими предизвикателства, прави немислимото. Така се ражда The Wim Hof Method – система от дихателни упражнения, тренировки с излагане на студ и мотивационно-медитационен фокус. Говорих с дъщеря му, Лаура, която сподели, че графикът им е запълнен поне за година напред. Търсят го отвсякъде – от Европа, САЩ и Австралия. The Wim Hof Method е съвкупност от три стълба, изобразени като три пчелни кутийки, залепени една за друга:

дишане + студ + отдаденост.

Дишане/специфична последователност от дихателни упражнения – това е едно от най-важните упражнения, които всеки един от нас може да направи. Целта му е да снабди богато всички наши клетки с кислород, да изхвърли ненужния въглероден диоксид и да даде неподозирани сили на организма (една от дамите в Мюнхен след дихателните упражнения и в израз на признателността си към Вим направо го вдигна на ръце). „Аз всъщност никога не съм дишал толкова много“, сподели впоследствие партньорът ми Виктор. „Направихме 6 или 7 цикъла, вследствие на които бях доста замаян.“  Изтръпването на крайниците, мравучкането, невъзможността да мръднеш са естествени съпътстващи странични ефекти на това дишане – ето защо съветът е упражненията винаги да се правят в спокойна обстановка, легнали на земята или седнали, за да се постигне възможно най-добър ефект. Препоръчително е те да се правят на празен стомах, сутрин преди закуска.

Breathe, Motherfucker!

Тази препоръка идва от самия Вим Хоф – поставена бе на огромен транспарант на стената на халето, както  и на гърба на фланелките на целия му екип. ‚Подът“ в мюнхенската къпалня бе от пясък, върху който поставихме постелките си за йога, за да можем да седнем или легнем по време на теоретичната част.

След дихателните упражнения и кратка обедна почивка получихме информация за научните изследвания, доказващи положителния ефект от тренировките със студ. Разясненията направи един млад немски учен, който се запознал навремето с Вим Хоф с желанието да го изобличи като шарлатан. Вместо това се убедил лично в резултатите, които може да се постигнат с метода, и сега е сред докторите, препоръчващи лечението със студ и дишане.

„Ледената баня ще я направим, нали?“,

попита Виктор, когато дойде време за тази практическа част от програмата. В двора на плувния комплекс екипът на Вим беше подредил 5 надуваеми басейна, пълни със студена вода и 10 см слой от ледени кубчета. На всяка сесия във всеки един басейн можеха да влязат до 7 души. Не бяхме сред първите смелчаци, погледахме най-напред „как го правят“ немците. Излизайки от басейна след своите 2 минути, една 35-годишна дама отговори на въпросителния ми поглед лаконично, но недвусмислено с неподправен възторг в гласа: Fantastic!

Опитах да следвам съветите на Вим: „Когато стъпите във водата, тя ще ви се стори наистина студена. Инстинктивната ви реакция ще бъде рязко да си поемете дъх, да вдигнете раменете, да се сковете. Не! Дишайте осъзнато и равномерно, потопете се бавно, сложете ръцете на бедрата си и ги дръжте там по време на ледената баня. Усмихвайте се на околните!“ Така и направих.

Ето какво сподели и Виктор след приключението ни: „В началото усещаш рязко студа, някъде около 30-ата секунда получаваш пристъп на паника и рефлекторно ужасно много ти се иска да изскочиш от басейна. Но това че си заедно с много хора, виждаш около себе си другите, спрямо които си по-силен и по-здрав, ти дава смелост да продължиш. Като видиш и колко много вече са преминали леденото изпитание, като гледаш в очите инструкторите или самия Вим, това ти дава много голяма сила да преодолееш паниката и да издържиш. Много е важно още в самото начало да започнеш да дишаш спокойно. След около 90-ата секунда се чувстваш вече „в свои води“ и когато дойдат последните 10 секунди, с обратното броене преди излизането си казваш: „Ама аз мога още да постоя, много ми е добре така“.

Излизането е съпроводено с победни възклицания за цялата група, а веднага след това – от упражнения, от т.нар. поза на ездача. Тялото се раздвижва вляво и вдясно, като ръцете се движат свити в лактите, точно както го правят кунг-фу майсторите. Кожата ти е прекрасно зачервена от студа, усещаш как цялото ти кръвообращение ликува. А ти – дори повече. Ето още едно предизвикателство, което си покорил.

www.wimhofmethod.com






Свързано

A-Z WISH LIST 2019 (Част II)
От броя06.12.2018
A-Z WISH LIST 2019 (Част II)

Вижте втора част на задължителния списък на Дядо Коледа

Екип PREMIUM Lifestyle Екип PREMIUM Lifestyle
A-Z WISH LIST 2019 (Част I)
От броя30.11.2018
A-Z WISH LIST 2019 (Част I)

Представяме ви нашия списък с вдъхновяващи идеи, които можете да подарите на себе си или на ваши близки

Дизайн на свободното време с Katarzyna
Гурме12.11.2018
Дизайн на свободното време с Katarzyna

Украсете масата си с течен букет от топлите склонове на Южна България

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
На ъгъла на Бродуей и Гурко
Дизайн и култура24.10.2018
На ъгъла на Бродуей и Гурко

Американският режисьор Уест Хайлър пред PREMIUM Lifestyle за недостатъчния блясък на червения килим и удоволствието да обикаляш света по работа

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
Малкият голям Амиен
От броя22.10.2018
Малкият голям Амиен

Когато общността прави града още по-красив

Обясни ми го с часовник
Дизайн и култура05.11.2018
Обясни ми го с часовник

Само така не бяха преподавали дизайн

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
Футболният Франкенщайн
От броя26.10.2018
Футболният Франкенщайн

Мозъкът на Иниеста, торсът на Роналдо, левият крак на Меси - как би изглеждал идеалният играч и колко би струвал?

Цветан Баяслиев Цветан Баяслиев
На Helvetica с любов
Дизайн и култура13.10.2018
На Helvetica с любов

Говори арт директорът, който не обича да го наричат така  

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
Момчето, което мечтаеше да е Супермен
От броя03.10.2018
Момчето, което мечтаеше да е Супермен

Лиор Сушард за играта на ума, четенето на мисли и смисъла на живота преди шоуто му в София на 19 и 20 декември

Георги Тошев Георги Тошев