От броя07.01.2019

Златната ера на аудиото

Нищо, че е зима, ние яхваме вълните - радиовълните - с Николай Янчовичин, изпълнителен директор на една от най-големите медийни групи у нас, Fresh Media.

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
+3 снимкиЗлатната ера на аудиото

Имаше време, когато мислех, че истинското му име е Фай, ей така, по паспорт. С това обръщение и винаги с приятелски чувства го споменаваше баща ми, когато аз бях още малка, а радиоисторията на модерната държава тепърва се случваше. Първото частно радио запя на 15 октомври 1992-ра, но това далеч не беше единственият първи момент. Фай, професионално и насериозно познат като Николай Янчовичин, е един от хората, които имат в джоба си няколко „невъзможни“ първи постижения. Сред тях е основаването на БГ радио през 2001 г., когато никой не вярва, че ще успеят. „А, не, не, не! Два месеца максимум! – каза ни тогава Кирил Маричков. – А кога ще пуснете поп-фолк?“ И аз му казвам: „Няма, няма да пускаме поп-фолк“. Хачо Бояджиев, лека му пръст, каза: „Поздравления за идеята, но до 2–3 седмици ще ви стигне музиката – и толкова!“. Ние ходихме и обяснявахме как сме го виждали и преди, случвало се е успешно, имаме подозрение, че и тук ще поникне…“

Другото постижение дойде тази година. През лятото на 2018 г. радиогрупата стана първата голяма медийна група у нас с изцяло българска собственост, след като българските съдружници – Николай, Христин Стрижлев и Атанас Генов, изкупиха дяловете на ирландския партньор Communicorp. Формално това беше и поводът за разговора ни, но след това продължи в собствена посока – за вълшебството на музиката и за уникалните истории в българския бизнес, които си струва да бъдат предадени нататък.

Много малко се чу за сделката, какво е чувството през последната половин година, откакто сте си изцяло собственици: по-свободно, по-самотно?

Наистина не се появи на много места, а и ние не сме държали да се раздухва. Предвид българската медийна среда е по-лесно така. По-спокойно ни е сега, защото отговаряме сами за себе си. За екипа също е добре, защото се познаваме от много години, сплотени сме. Когато нещо работи, според мен не трябва да се поправя. Не зависим от нечии чужди решения, групата ни се превърна в голям, интересен бизнес.

Както казва друга радиоличност, Константин Вълков, радиото е единствената медия, която можеш законно да потребяваш, докато шофираш. Но не може само на това да се разчита, особено с дигитализацията на музиката. Какво ново ни чака нас, слушателите, по отношение на аудиосъдържанието?

Така е, поне докато не дойдат автономните автомобили. (Смее се.) Радиото в момента е в подем, в световен мащаб е много силно. Ето сега чета изследване, според което 92% от американците слушат радио всяка седмица. Е, у нас може и да е по-малък процентът – нямам точните данни, защото е по-заседнал животът и публиката масово гледа и телевизия, не е като в Западна Европа, където карат колела, тичат, активни са. Всички са със слушалки и слушат аудиосъдържание – най-вече музика и най-вече радио.

И още: Лиор Сушард - момчето, което мечтаеше да е Супермен

Трябва да яхнем тази аудиовълна, започва сега да се говори за златната ера на аудиото. Да отговоря на твоя въпрос: нашата група, т.е. БГ радио, NRJ, Радио 1, City, Nova News и „Вероника“, сме тръгнали смело с аудиосъдържание, което да допълва познатите марки – аудиостриймове, до които имаш достъп по всяко време и са страхотни, ако не ти се слуша това, което в момента върви по радиото. Те са по-нишови канали, но все пак са в рамките на нещо познато и са оформени по настроение. Пуснахме само естрада например и ако ти си тежък фен и не искаш да слушаш модерни парчета, това е за теб. Имаме по-активни канали, страхотни за фитнеса, но и лежерни, или романтични, и така нататък.

Т.е. като плейлистите в Spotify например, с тази разлика, че са подбрани от екипа на радиото, а и вероятно има сезонност?

Да, пуснахме специални за Коледа, да кажем, или правим специални канали за даден изпълнител около концерти. Когато преди месец в София дойде Енрике Иглесиас, плейлистът с всички негови хитове беше особено популярен. В дните преди концерта, за да се настрои на тази вълна, потребителят нямаше нужда да чака да го пуснем в NRJ, а директно си го пуска, когато желае.

Това върши страхотна работа и за рекламодателите, защото всеки канал си има основна аудитория.

Да, разбира се. Демографията е целева за даден бизнес, а такова детайлно насочване не е възможно за радиото. Едно е да знаеш, че БГ радио привлича почитатели от 25–55 години например, а друго е да имаш пряк достъп конкретно до феновете на естрадата или феновете на Криско. И по темата с нововъведенията другата интересна сфера са умните колонки (т.нар. smart speakers), които у нас не са навлезли още, защото работят предимно с английски. Ще ти дам само един пример: когато готвиш вкъщи и кажеш на умната си колонка „Хей, Alexa, пусни ми радиото“, въпросът е... кое е първото радио, което устройството ще ти пусне?

Тук въпросът май е по-скоро технологичен, търсите ли помощ от доскорошните си ирландски партньори – защото вероятно там са доста по-напред от нас?

Да, в тази сфера тепърва ще се работи, предизвикателството е и на ниво технологичното оптимизиране на радиата – но крайният резултат ще е много интересен. Това, че сме били част от международна компания, помага много, защото винаги можем да се обърнем към тях за съвет или за препоръка за човек, който има нужното ни в момента ноу-хау. Поддържаме връзка с тях и сега, пишем си, разбира се.

Тяхната – ирландската и британската – школа ли ти е пътеводна светлина най-много в бизнеса?

Покрай годините, които прекарахме с Communicorp, много научих от тази част на света. А и не забравяме, че най-силното обществено радио в Европа е BBC. Аз съм ги слушал техните джингли много отдавна, те не остаряват. Много са добри, но там и частното радио е силно развито, голяма е конкуренцията по отношение на качество и се търсят всякакви иновации, за да пробиеш.

Там не е толкова наситен пазарът. Още преди 20 години в София имаше твърде много радиа, а и сега е така: над 30 станции – но вярно, повечето са част от по-голяма група.

Да, пренаситено е. В нашата група така успяхме да се организираме, че да не си пречат едно на друго, а форматите се допълват: българско, ретро, клубно, модерно и т.н. Но има и друго: в България изчезнаха локалните радиа. Пак ще дам пример с Великобритания, там BBC има собствени електронни медии с местни новини за големите градове като Бирмингам и Манчестър, да кажем. Жалко е, че у нас не се случва.

Какво слушаш, когато не си на работа?

Джаз, когато искам да слушам музика и не съм в офиса. Даже преди 20-ина години водих и предаване в FM+ „Джазландия“ и оттогава ми е слабост.

Извинявай, всъщност ти зададох въпрос, на който самата аз не бих отговорила. Забелязал ли си, в него се съдържа твърде много очакване: по музиката, която слушаш, те съдят окончателно за цялата ти личност.

Всъщност и аз отказвам много пъти. И аз харесвам джаз, но и аз не държа да го казвам, хората си вадят заключения. (Смее се.) Едно време моята съпруга, която тогава ми беше приятелка още, я водих по джаз концерти и беше малко странно. Е, получиха ни се нещата!

Коя е най-зареждащата част на работата?

Много се радвам, когато имаме начин да предложим някаква суперидея на рекламодател – промоция или игра. Много са полезни срещите по етажите на сградата ни с различните отдели, говоря с хората, виждам се с екипа и ни се раждат идеи, научавам при тях какво се случва и как върви работата им. Всичко, свързано с нашите музикални награди, ме зарежда. Както и срещата с български изпълнители – замисляла ли си се, не са много радиата, които се срещат на живо с хората, чиято музика пускат.

Мислил си за момента, когато ще се оттеглиш от радиото?

Уфффф… какви въпроси ми задаваш. Знам ли, не съм мислил много. Помня, като бях млад студент в Благоевград и бях в студентското радио там, идваха едни хора в университета да ни говорят, обясняваха как от 30 години се занимават с радио. Тогава ми се струваха все едно са много стари, едва ли не, а сега, като се замислиш, и аз трябва да го кажа! Плюсът тук е, че съм виждал хора, които са в екипа ни от много години, а са били преди това някъде другаде, и виждам разликата – някак си тук остават по-млади. По-динамично е, непрекъснато нещо ново се случва. Най-малкото, ние за първи път представихме Мария Илиева, група „Те“, те бяха новите звезди, когато стартирахме. Е, сега те вече са златният стандарт едва ли не, и затова си казвам: „Ех, щом те са още тук, значи има още малко хляб и в нас“. Виж, Лили Иванова още пълни залите догоре, значи и ние никъде нямаме право да ходим.

Добра мотивация имате – Лили е уникална. В този ред на мисли, как усещаш темата на броя ни, какво е за теб YOUnique?

Трябва да се вгледаш в себе си, за да бъдеш уникален. Това ще го кажат всичките изпълнители и артисти: ако тръгнеш да подражаваш, ще станеш поредният имитатор. Трябва да намериш собствения си глас. Така е и с радиото – то е магия и всяко си има своя глас, своята публика, своя облик. Колко хора казват, че имат любима телевизия? Обаче всеки си има любимо радио. То е емоция.






Свързано

Удоволствие из Ориента
Въздух, суша & море17.12.2018
Удоволствие из Ориента

Връщаме се назад във времето, но сме повече от всякога в настоящия момент

Мартина Захариева
Новата мода: научна фантастика или бизнес?
Мода14.01.2019
Новата мода: научна фантастика или бизнес?

Технологиите и изкуственият интелект променят начина, по който се обличаме

Емил Христов Емил Христов
Гастрономическото съкровище на България
Гурме30.12.2018
Гастрономическото съкровище на България

На лов за сирена из Черни Вит и уикенд с аромат на лавандулов чай

Цветана Кулинска
Другата България
От броя28.12.2018
Другата България

Защото България не е само София. И слава Богу!   

Петър Пунчев
В точното време на точното място
Животът02.01.2019
В точното време на точното място

7 уникални случая, чиято годишнина отбелязваме през декември и януари

Спортни чудеса по Коледа
Животът26.12.2018
Спортни чудеса по Коледа

От мача край окопите до запотените мултимилионери

Цветан Баяслиев Цветан Баяслиев
Коледни размисли
От броя21.12.2018
Коледни размисли

На финансовата трапеза да заблестят истински стойностни неща... Но какво всъщност е стойността и кой я създава?

Виктор Папазов
Запознайте се с Н.Пр. Ирит Лилиан, посланик на Израел
От броя12.12.2018
Запознайте се с Н.Пр. Ирит Лилиан, посланик на Израел

В дебютното издание на новата ни рубрика се срещаме с духа на откривателството

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
Разговаряй с непознати
От броя10.12.2018
Разговаряй с непознати

Обръщение от редактора на PREMIUM Lifestyle за The YOUnique Issue – декември/януари 2019

Андреа Пунчева Андреа Пунчева