Талантът няма значение, но упоритият труд е всичко. Това е заключението на шведския психолог Андерс Ериксон, който посвещава 30 години от професионалния си живот в това да наблюдава изключително даровити хора. Основната му задача – да разбере как са станали толкова добри.
Всеки може да развие изключителни способности в някаква област, ако съзнателно, упорито и целенасочено практикува. Това, признава психологът, може да е доста неприятно.
Ресторант с отстъпка за послушни деца
Целенасоченото практикуване, както Ериксон го нарича, изисква усилена работа върху личностното усъвършенстване чрез конкретно набелязани цели и области на развитие. И често се случва извън зоната на комфорт. Необходим е и „учител“, който се е доказал като успешен мотиватор и е демонстрирал способността си да помага на другите да израстват в желаната от тях област. Нещо повече, в състояние е непрекъснато да дава обратна връзка.
Накратко – не е важно колко се упражняваш, а как.
Според Ериксон всяко дете може да стане виртуоз на пианото или олимпийски шампион по фигурно пързаляне, стига да се упражнява достатъчно и да има родители с много пари и време, което да посветят на неговото развитие.
Освен това е важно да се започне колкото се може по-рано в детството, защото това води до „промяна на миелинизацията (процес на образуване на мембрана от миелин около нервните влакна) на невроните в някои участъци на мозъка“.
Т.е. подобрява се скоростта на предаване на нервните импулси и мозъкът функционира по-ефективно в зряла възраст.
Ролята на родителя се състои в това да научи детето да оценява важността и смисъла от системните упражнения и да приема наставления и критика, без да ги смята за неуспех. Нещо повече, постепенно да му делегира отговорността към процеса и да го научи да си дава ясна сметка за необходимостта от целенасочените упражнения и да си поставя цели. Когато детето порасне и (по някаква причина) не се превърне в шампион, това ще му помогне в професионалното израстване, защото ще има изградена система на работа и чувство за отговорност към себе си и собственото си развитие.