Дизайн и култура26.09.2019

Тадж Махал

Мавзолей на гузната съвест или любовта.

Магдалена Гигова Магдалена Гигова
+3 снимкиТадж Махал

Легендата за създаването на най-прочутия паметник, издиган в чест на жена, е толкова захаросана, че може да ви се завие свят. Звучи доста крайно, но Мавзолеят на любовта Тадж Махал всъщност е паметник на ранния секс, липсата на семейно планиране и чувството за вина. Любовта идва накрая. Шах Джахан (в превод „Господарят на света“) от династията на Могулите е пряк потомък на Чингиз хан. Той построява архитектурното чудо в памет на любимата си жена Мумтаз (името й означава „Възвишената в двореца“) преди 350 години в град Агра.

Джахан се влюбва в Мумтаз в Червената крепост. Огромният дворцов комплекс от червеникав пясъчник е пожизнена златна клетка за знатните моми. Царедворките от онова време нямали право да излизат навън. За да не им е скучно между танците, бродериите и сплетните, султаните им изградили цяла улица с магазини във вътрешния двор на замъка. Очевидно шопингът е любимо забавление на жените от векове.

„На чаршията“ шах Джахан среща за пръв път Мумтаз. Нова година е, празникът е в разгара си и чувството ги връхлита безпаметно. Но двамата са прекалено млади, едва 14-годишни. Затова се налага да чакат 4 години, докато им разрешат да се оженят официално. Заради любовта си към Мумтаз, Джахан се проваля като многоженец и правоверен мюсюлманин.

Официално има харем, но нощем посещава единствено любимата си жена.

Всичките му деца са от Мумтаз, тя пътува навсякъде с него, участва активно в държавните дела. Заедно плетат ингриги и планове, рамо до рамо преговарят с други владетели и то във времена, когато на жената е отредена ролята „Бъди красива и мълчи“. Но любовта, която я възвисява... я убива. За 19 години тя му ражда 14 деца, преживява смъртта на 7 от тях и умира от изтощение след износването на последното. На смъртното си ложе през 1629 г. Мумтаз заклева любимия си да няма деца от друга жена и да й съгради паметник, какъвто не съществува никъде по света. И да бъде съвършен. На паметта й (и на гузната си съвест) той посвещава най-изящната и симетрична постройка в света. За 2 дни Джахан побелява напълно. След 2-годишен траур, шахът спазва обещанието си. Избира завой на река Джамуна, към който има отлична гледка от царския апартамент в Червената крепост, и изпраща молба до най-големите империи в света, че търси архитект-вълшебник.

22 000 работници се трудят неуморно 20 години

по абсолютно симетричната сграда, която въпреки огромните си размери, е лека и въздушна, а белият мрамор изглежда топъл. Душата на Мумтаз е вградена в мавзолей с форма на квадрат, заоблен по ъглите, като всяка от страните му е дълга 56,6 м. Централният купол е висок 70 м и напомня огромна перла. Градината на комплекса е 300 кв. м и символизира мюсюлманския рай. От двете страни на Тадж Махал има по една джамия, едната от които не гледа към Мека и не е действаща. Тя е там заради симетрията. Безупречните пропорции са създадени от индийския архитект Уста Иса, а художници от Дамаск, Самарканд, Бухара, Багдад, Лахор и Шираз са вграждали по уникален начин полускъпоценни камъни в мрамора: лапис лазурит от Шри Ланка, нефрит от Китай, аметисти от Иран и корнелон от Индия, йеменски ахати, арабски корали, персийски оникс. Усещането за въздушна лекота идва от безкрайните басейни пред мавзолея, които отразяват сградата в сините си води.

Тадж Махал е издигнат върху платформа от червен пясъчник с четири снежнобели минарета във всеки ъгъл. Мраморът за тях, докаран от кариера на 300 км от Агра, не е обикновен – дори да разлеете червено вино върху него той не променя цвета си, защото е твърд, а не порест.

Легендата разказва, че Уста Иса бил ослепен преди да поставят последния камък на Тадж Махал, за да не може никога да повтори неземната му красота. Истината обаче е, че архитектът получил добра отплата за труда си, построил си къща в Агра, задомил се и се радвал на спокойни старини.
Единственото нещо, което разваля пълната симетрия в Тадж Махал, е саркофагът на самия шах Джихан, поставен до този на любимата му Мумтаз. Куриозното е, че и двете гробници, наречени кенотафи, са фалшиви! Те са пищни и празни. Истинските са в подземието. И са доста по-скромни. Простите сандъци почти не се виждат през докоснатото от милиони туристи стъкло. Малко преди да бъде завършен мавзолеят на майка му, един от синовете на шах Джихан взима властта и заточва баща си в Червената крепост. Дори в това има симетрия – покрусеният вдовец се завръща там, където е започнала любовта му. Детронираният владетел наблюдава от прозореца на бившия кралски апартамент довършителните работи по своя паметник на любовта. Но това, което го обезсмъртява, му струва престола. След 20 години на непосилни данъци и хазна, използвана методично за градежа на мавзолея, на народа и на велможите им омръзнало от безкрайното плащане. Особено се възмутили от идеята на шаха от другата страна на реката да построи черна гробница за себе си, която да бъде не по-малко пищна от Тадж Махал, но напълно несиметрична. Ако късметът ви отведе при Тадж Махал, подгответе се не само за бездиханната красота, а и за тоталното й експлоатиране. В Индия стандартът е удивително нисък, но в Агра цените не отстъпват на тези в американски мегаполис. Заради туристите, които местните си представят като дойни крави. Само че не свещени. Но ако крайно смелите цени могат да се преглътнат, то туристът ще развали окончателно настроението си от ограниченията тук. Чак след като си платите почти 30 долара вход за Тадж Махал и минимална сума за правото да внесете видеокамера, става ясно че снимането с нея е ограничено само на площадка, отдалечена от мавзолея на около 50 метра. Иначе зорката туристическа полиция я прибира надлежно в шкафче. Фотоапаратите пък са забранени вътре в Тадж, както интимно го наричат индийците, под предтекст да се запази мраморът. А всъщност най-големи щети са му нанесли англичаните. Преди стотина години те изсекли огромните дървета около мавзолея, за да се вижда отвсякъде. И засадили кипариси, от което приказният дворец леко заприличва на гробище. Въздухът в Агра е влажен и буйните дървесни корони пречели на вятъра да стига до мрамора. Сега той е изложен на атмосферните влияния и започва да се напуква.

Друга характерна забележителност край Тадж Махал са стотиците „професионални фотографи” и „професори, които временно припечелват като екскурзоводи”. Особено настоятени са снимачите. Първо, с обигран жест, ти показват нещо като портфолио с образите на „Мис Свят” Айшвария Рай и тенисистката Мария Шарапова на скамейка пред мавзолея. Изглеждат толкова прелестно, че мигом се поддаваш на изкушението да ти направят фотосесия. А те си знаят работата – нагласят те така, че в слънчевите ти очила да се отразява Тадж Махал, после те монтират на точно определена пейка, та зад гърба ти лъкатушещите води да отразяват емблематичната гледка. Най-сладкият гъдел е в последните две пози, задължителни за всеки посетител. Инсталират ви на точно определена височина, като целта е да застанете с вдигната ръка сякаш ръсите сол с два пръста. Резултатът е поразителен – все едно щипвате купола на Тадж Махал. Черешката на тортата е да подскочите фриволно, сякаш се каните да прехвърлите мавзолея в стил Фосбъри.

Червеният дворец също е привлекателен за туристите като „мястото, където започва любовната история” на Джахан и Мумтаз. 80 на сто от него се владее от индийската армия, а малка част показва как са живели могулските султани: орнаменти от полускъпоценни камъни и злато, стени, покрити с копринени килими, и почти никакви мебели, за да преминават свободно въздушните струи в горещината. Дълбоки ровове, дебели защитни зидове, огромни казани за розова вода, която да разхлажда и ароматизира въздуха, и езера с островчета, върху които жените на султана са танцували за него. Илюзията, че се носят върху леките вълни, е пълна. Разбира се,

дамската част на двореца е строго охранявана от мъжки очи и напълно отделена,

както и огромният вътрешен двор с гроба на един от последните британски губернатори. На постамент е разположен тронът, от който владетелят раздавал директно правосъдие на поданиците си веднъж месечно. Начинът на вграждането на скъпоценни камъни в мрамора, от който е издигнат Тадж Махал е най-добре пазената семейна тайна, която е... туристическа атракция. Всеки вижда как се случва това тайнство, но не знае съставките на лепилото. Те се предават от баща на син в една-единствена фамилия в град Агра. Тя пази от векове тайната, както се охранява рецептата за Coca Cola. Единствено това семейство има право да извършва ремонтите в Мавзолея на любовта. Тъй като Ислямът забранява изобразяването на живи същества, всяка рисунка отвътре и отвън в Тадж Махал е най- различно цвете или геометрична фигура. Гравираните в камъка цветя са изпипани до последната тичинка и жилка на стъблото. Храмът на вълшебниците, наследили тайната на тази красота, всъщност е едноетажна работилница. Тъй като масите и параваните, които изработват там, са изключително скъпи, фамилията занаятчии допринася към бизнеса си като посреща туристи, за които са интересни техниките на обработване, запазени във времето от преди 400 години. Изрязването става с помощта на дървени лъкове, полирането – на ръчни колела с водна струя. Полускъпоценните камъни се шлифоват на задвижвани с крак точила... И продължават да инкрустират чинии, вази, декоративни слонове и поставки за чаши със седеф, малахит, кехлибар и корнелон. Очите се пълнят с красотата на безбройните експонати. Човек може да си тръгне с миниатюрно копие на Тадж Махал, изработено със завлаяваща прецизност срещу 15 долара или да поръча доставка до всеки край на света на двуметрова статуя на Буда от изящен алабастър за няколко хиляди.

Но легендата за любовта, която остава в някое ъгълче на сърцето, е безценна.

 

Вижте още:

Индия: единство в многообразието, многообразие в единството

Омайният Оман






Свързано

Ключът към успеха е във верните партньори
Акценти09.07.2020
Ключът към успеха е във верните партньори

BARNES International смело стъпва на българския пазар, а ние се срещаме с граф Гийом де Виллие, основен деятел за развитието на мрежата на BARNES в Централна и Източна Европа.

Емилия Колева Емилия Колева
Съвършенството носи номер 9
Акценти19.05.2020
Съвършенството носи номер 9

Някои от нас търсят изключителното, други – просто го постигат

София Павлова София Павлова
Лукс по време на пандемия?
Акценти27.03.2020
Лукс по време на пандемия?

Да, но в нов стил.

София Павлова София Павлова
Светът си е вкъщи
Акценти17.03.2020
Светът си е вкъщи

Култура у дома.

София Павлова София Павлова
Alberta Salotti – незаменима част от семейството на Selamore Design
Акценти12.03.2020
Alberta Salotti – незаменима част от семейството на Selamore Design

Мястото с най-голямо разнообразие на качествени италиански мебели.

Новите седем
Акценти02.03.2020
Новите седем

Най-масовият вот в историята на човечеството показва, че легендите не са това, което бяха... или как над 100 милиона души гласуват за Великата китайска стена.

Магдалена Гигова Магдалена Гигова
Дом за милион
Акценти27.02.2020
Дом за милион

Холивудска класика или шпионска идилия.

София Павлова София Павлова
Най-важното място в дома ни
Акценти26.02.2020
Най-важното място в дома ни

Където можем да сме напълно сами*

Теодора Георгиева Теодора Георгиева
Цялата безкрайност събрана в стая
Акценти21.02.2020
Цялата безкрайност събрана в стая

Яйои Кусама и нейната реалност в Tate Modern.

София Павлова София Павлова