Дизайн и култура29.05.2023

Motor Museum на Франшхук

Неподражаемо красиви и главозамайващо скъпи автомобили

Виктор Папазов
+7 снимкиMotor Museum на Франшхук

Помните ли детството си, когато родителите ви водеха в магазин за играчки и вие искахте да ви ги купят всичките? Същото чувство изпитва всеки мъж, а предполагам и много жени, когато попаднат в Motor Museum във Франшхук, Южна Африка.

В превод от африкаанс името на града означава „френският квартал“. Наистина е малко и симпатично градче. Да не забравя също да спомена, че е и много богато, разположено източно от Кейптаун. Целият район на Южна Африка около него е известен в туристическите справочници като „Страната на вината“. Бих добавил – и на класическите автомобили. Разбира се, вторите са по джоба само на супербогатите. Защото в Стеленбош и Франшхук надграждат богатството си няколко световноизвестни фамилии – сигурен съм, че сте чували имената им: Граф (като едноименните изключително редки диаманти Graff Diamonds, имението Delaire), Опенхаймер (проверете връзката му с De Beers, както и с производството на платина), фамилията на Антон Рупърт (създателя на Rembrandt Group). Е, синът му Йохан Рупърт освен собственик на часовникарско-бижутерийния конгломерат Richemont Group (в който влизат марките Cartier, IWC, Van Cleef and Arpels, Jaeger-LeCoultre, Baume & Mercier, Montblanc и др.) е собственик и на Музея, включително и на автомобилите в него. Това е личната му страст, в която той влага средства в продължение на дълги години. Колекционирането на подобни автомобили е скъпо занимание, разбира се. Същевременно то е и уникална алтернативна инвестиция. Ще разберете защо.

Музеят всъщност е съвкупност от четири сгради (вероятно в миналото ползвани за животни или за складове), разположени в огромното имение L’Ormarins. Освен тях има административна сграда, където се продават сувенири и деликатеси местно производство. Когато човек влезе в Музея, сякаш забравя да диша пред красотата на редките автомобили (всички от които са в движение). Забравих да кажа, че те трябва да се разглеждат, като се спазват правилата на южноафриканското движение – от ляво надясно. Защо е важно? Защото автомобилите са подредени исторически по дати на производството им. Частната колекция в Музея на автомобилите тук всъщност „разказва“ историята на автомобилостроенето, като започнем от самото начало.

Първият експонат е Ford Model A.

Това е първата кола, произведена от Ford – двигател с два цилиндъра и планетарна трансмисия. Две скорости. Максимална скорост – 45 км/ч. Продажната и` цена навремето е $750. Произведени са 1750 бройки. Текуща цена на аукцион около $ 300 000-500 000.

Веднага до него е Oldsmobile 1904. Едноцилиндров двигател. Две скорости. Окачване на ресори. Максимална скорост 32 км/ч. Смята се, че е първият масово произвеждан автомобил в света – 19 000 бройки. Текуща цена $50 000.

Следва Le Zebre 1909. Френски автомобил. Двигателят и скоростната кутия са отлети в едно тяло. Едноцилиндров, с две скорости. Максимална скорост 48 км/ч. Навремето се е продавал за 3000 френски франка. Текущата цена е $90 000.

Друга много красива кола, с която сигурно бихте искали да се поразходите из центъра на всяка европейска столица и да бъдете видян в нея, е Lorraine Dietrich 1911 Convertible. Историята на компанията може да се проследи назад до De Dietrich 1896. Автомобилът е четирицилиндров, четири скорости и предавка с кардан към задните колела.

След тези първопроходци в автомобилостроенето са представени няколко масови автомобила на Ford и други марки, които не са чак толкова красиви. Но пък серията на луксозните и днес марки е сериозно представена.

Rolls-Royce Silver Ghost 1915

Автомобилът е поръчан от британското адмиралтейство за използване във войната през 1915 г. Двигателят е с обем 7410 куб. см, 4 скорости и крачна барабанна спирачка на задните колела. Максималната скорост (още тогава!) е 120 км/ч. Тази красива открита кола може да бъде ваша срещу $250 000.
До него са два автомобила на Bugatti – Bugatti 1925 Type 23 и Bugatti 1927 Type 52 – electric. Чифт автомобили за баща и син. Type 23 е известен още и като Brescia, след като побеждава на състезанието за голямата награда на Италия през 1921 г. Произведени са общо около 2000 автомобила. Днес цената му е $350 000.
Малкото Bugatti 52 е електрическо и е реплика на големия състезателен автомобил. Има пневматични гуми и спирачки на всички колела. Ако си мислите, че е евтино, понеже е „детско“, сериозно се заблуждавате. Последната подобна „играчка“ е продадена за $125 000!
Следва елегантното Bentley 4 1⁄2 1928. Моделът датира от 1927 г. и идва да замени предходния с 3-литров двигател. Този е с 4,398 куб. см, четири клапана на цилиндър, четиристепенна скоростна кутия. Максимална скорост 150 км/ч. Цената му днес също е впечатляваща – $800 000.

Няма как да подминем Bugatti Type 46 от 1930 година. Това е по-малката версия на величествения Type 41 Royale. И на този модел може да се види красивият слон, изправен на задни крака, на капачката на радиатора. Двигателят му е 5,359 куб.см, а максималната скорост – 145 км/ч. Тук цената вече достига внушителните $1 000 000.
Не мога да пропусна зашеметяващия двуместен Austro-Daimler Bergmeister. Наречен е така заради многото победи в планински състезания. Това е последният модел, който е произведен, преди компанията да се влее в Steyer и да престане да съществува. Двигател редови, 3,614 куб.см, четиристепенна скоростна кутия, максимална скорост 145 км/ч. Автомобилът е толкова рядък, че не успях да намеря съвременна цена. Вероятно това е единственият оцелял екземпляр, т.е. безценен.
Стигаме до следващата легендарна европейска марка – Mercedes. Въпреки че има няколко екземпляра, ще се спра само на два от тях. Първият е Mercedes Benz W21-200 Cabrio B, 1934.
Този модел започва да се произвежда през 1933 година в продължение на 3 години по дизайн на Ханс Нибел. Двигателят е 1.9 литра, с 4-степенна скоростна кутия. Максимална скорост 95 км/ч. Бихте могли да го намерите на някой търг само за $250 000.

Следващият представител на германската марка е впечатляващият Mercedes Benz 540 K Cabriolet B от 1938 година. Е, всеки ще ви каже, че колата е истинско бижу. Само 190 бройки са били произведени. Сигурно затова и цената и` по търговете е... $3 000 000.

Ще завършим серията Mercedes с една малка изненада, която беше новост и за мен. Сигурен съм, че всички познават „костенурките“ на Volkswagen. Ето ви изненадата. Всъщност това е проект на Mercedes от 1935 година, модел 130 H. Двигателят е разположен отзад. Обемът му е 1.3 литра, мощност 19 кW, максимална скорост 92 км/ч. Хидравлични спирачки, независимо окачване отпред и отзад. Истинска „народна кола“! Само 4298 бройки са били произведени.

Преди „десерта“ не мога да се въздържа да не споделя с вас един необичаен автомобил – Messerschmitt KR200 от 1957-а, известен още като „ковчегът на Снежанка“. Това, което го прави още по-необичаен, е, че за да се движи назад, се обръща движението на двигателя, т.е. имате 4 задни скорости!

Най-накрая стигаме до черешката на тортата. А именно – два изключително ценни модела на Aston Martin. В тяхна чест Музеят е направил изложение (на миниатюри) на всички автомобили на британския Агент 007, като ги е надписал надлежно коя кола в кой от филмите на поредицата за Джеймс Бонд се появява.

Aston Martin DB4 GT от 1961 г.

Това е изключително рядък модел, от който са произведени само 75 бройки, сигурно затова цената му днес е $3 000 000.

И за финал – вижте изключително красивия и елегантен Aston Martin DB 2/4 MK SPYDER. Единствено 3 (!) бройки са били произведени от този модел – така че присъствието му в колекцията истински вдига емоциите, когато си пред него. Цената му също е подобаваща – повече от $3 000 000. Сигурен съм, че нито един от експонатите в Музея не се продава, дори да предложите двойна цена на сумите, които споделих по-горе, тъй че ни остава единствено да ги гледаме и да се възхищаваме на тяхната красота.

 

Снимки: Franschhoek Motor Museum






Свързано

От Лондон до Истанбул пеша
Дизайн и култура28.04.2023
От Лондон до Истанбул пеша

Защо Крейг Кохон решава да извърви 4000 км, за да изкупи вината си към планетата?   Снимки: AFP

Карина Тошева
Това не е история за мебели*
Дизайн и култура15.12.2022
Това не е история за мебели*

Baxter ни кани в дома си - перфектната витрина за своите колекции от 2022 г.

Елена Николова Елена Николова
На открито с Minotti
Дизайн и култура04.05.2022
На открито с Minotti
Как да живеем елегантно според Графиня Мари Дьо Тили
Акценти15.03.2022
Как да живеем елегантно според Графиня Мари Дьо Тили

Антонина Стоянова, Богдана Карадочева и Нели Беширова създадоха средище за изискани познания.  

Магдалена Гигова Магдалена Гигова
Бургас изгражда своя Ривиера
Дизайн и култура09.12.2021
Бургас изгражда своя Ривиера

Модерен, автентичен, развиващ се - град на успеха

Арх. Весела Мирянова: Обсъдихме идеи за сътрудничество с Ричард Брансън още преди три години
Дизайн и култура15.12.2020
Арх. Весела Мирянова: Обсъдихме идеи за сътрудничество с Ричард Брансън още преди три години

Световноизвестният бизнесмен се е запознал с вариантите за партньорство с Артекс в проектите им Диамант 1, Диамант 2 и Диамант 3

Да споделяме мисли, емоции, красота, храна и вино е винаги обогатяващо
Дизайн и култура01.12.2020
Да споделяме мисли, емоции, красота, храна и вино е винаги обогатяващо

Никой не може да го каже по-добре от един италианец

Анна Мария Попова
Ключът към успеха е във верните партньори
Акценти09.07.2020
Ключът към успеха е във верните партньори

BARNES International смело стъпва на българския пазар, а ние се срещаме с граф Гийом де Виллие, основен деятел за развитието на мрежата на BARNES в Централна и Източна Европа.

Емилия Колева Емилия Колева
Съвършенството носи номер 9
Акценти19.05.2020
Съвършенството носи номер 9

Някои от нас търсят изключителното, други – просто го постигат

София Павлова София Павлова