Дизайн и култура28.09.2018

Машина на времето с 4 гуми

Представяме ви няколко възхитителни красавици на възраст между 50 и 60 години

Емилия Колева Емилия Колева
+5 снимкиМашина на времето с 4 гуми

Гледали ли сте филма „Тетрадката“ с Раян Гослинг и Рейчъл Макадамс? Наскоро попаднах на него отново, бях го гледала преди доста време и знаех историята, затова успях да обърна внимание на някои детайли, за които преди не се бях замисляла. Загледах се в автомобилите във филма и се сетих за думите на арт директора на PREMIUM Lifestyle, който преди време по съвсем различен повод възкликна: „Колко по-красиви са били колите преди половин век!“.

Вижте също: Това е най-скъпата кола в света

Електрически, безпилотни, оборудвани с всички възможни системи за безопасност – днешните автомобили могат да се похвалят със степен на сигурност, несравнима с тази на предшествениците им отпреди 50-60 години. Когато говорим за дизайн обаче, „възрастните“ представители на автомобилната индустрия много често изпреварват наследниците си. Разбира се, усещането за естетика е нещо много субективно и няма да се опитваме да сравняваме автомобилния дизайн преди и сега, защото не би имало смисъл. В броя, в който отдаваме почит на създателите на онова, което доставя удоволствие на окото – дизайнерите, избрахме да ви разкажем за няколко дами, които успяват да остареят със завиден финес.

1

Jaguar E-Type от 1961 г.

При лансирането й през март 1961 г. Енцо Ферари я определя като „най-красивата кола, правена някога“. Оценката му е потвърдена през 2004 от списание Sports Car International, което я поставя на първо място в списъка за топ спортни автомобили от 60-те, и през 2008 от The Daily Telegraph, когато е класирана на първо място сред „100-те най-красиви коли на всички времена“.

Вижте още: Възкресението на Jaguar D-Type

По онова време E-Type е изглеждал като автомобил от бъдещето – с драматичнaтa си овалнa предница и издължен гладък силует, напомнящ на голяма котка, какъвто е и самият ягуар. Човекът, на когото дължим изящните форми, превърнали този модел в легендарен за автомобилния дизайн, се казва Малкълм Сойер, инженер по аеродинамика, който е работил за Bristol Aeroplane Company през Втората световна война. Отношението към работата и творбите му било загадъчно. По онова време сред екипа от дизайнери на Jaguar важала максимата, че „ако нещо изглежда добре, значи ще работи добре“. Подходът на Сойер бил по-научно ориентиран. Усамотявал се в отделна стая, за да се консултира със сложните изчислителни таблици и формули и да чертае мистериозни овални форми.

Още от същото: McLaren 570GT MSO: колата с драконовата татуировка

Трудно е да повярваме, че такава съвършена хармония на линиите и формите е постигната единствено чрез сухи математически изчисления. Регулациите в САЩ, където моделът е бил продаван под наименованието XKE, изисквали да се премахнат елементи от предните светлини, което се отразило на цялостния гладък силует на автомобила. Пазарът пък търсел 2+2 модел, което довело до удължаване на тялото на автомобила, а това потвърдило аксиомата на дизайнерите, че пропорцията е всичко. E-Type се е произвеждал до 1974 г., а днес може да бъде видян в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк.

2

Maserati Ghibli Spyder от 1969 г.

Когато говорим за дизайн на автомобили, трудно можем да скрием пристрастията си към италианските творения, отличаващи се с елегантност, чар и забележително присъствие. Представена за първи път на aвтомобилното шоу в Торино през 1966 г., Maserati Ghibli успява да разбуни духовете в автомобилния дизайн по онова време. Неин създател е превърналият се в легенда и признат за "дизайнер на века" от 120 журналисти през 1999 г., Джорджо  Джуджаро или както е по-познат – Джорджето. Почти няма вероятност да не сте се возили в автомобил, чийто дизайн е негово дело.  Самият той казва за творбата си, че една от тези, с които се гордее най-много, а мнозина определят Ghibli с нейната впечатляваща аеродинамична форма като най-добре изглеждащото Maserati и най-красивата спортна кола от следвоенния период. Един от непотвърдените слухове дори гласи, че самият Хенри Форд платил 19 000 долара (което била доста екстравагантна сума за онова време) за първото Ghibli, внесено в Съединените щати и бил толкова впечатлен от автомобила, че дори предложил да купи компанията.

Вижте още: Bentley добавят биометрична система за сигурност към Bentayga 

Въпреки че това може и да е спекулация, повече от сигурно е, че кръстената на горещите сахарски ветрове кола бързо се превърнала в атракция и желана от знаменитости придобивка още от представянето си, като успява да надмине по продажби конкурентните си Ferrari Daytona и Lamborghini Miura, което е изключително значимо постижение в оспорвания свят на супер колите. През 1969 г. Maserati представя забележителната Ghibli Spyder – още по-красива от купе варианта. От модела са произведени само 125 бройки, преди Ghibli линията да е прекратена през 1973 г., което я превръща в още по-желана от колекционерите.

4

Aston Martin DB5 от 1964 г.

Когато британският перфекционизъм се съчетае с италианския усет за красивото, резултатът е любимият автомобил на Джеймс Бонд. Визията на луксозния grand tourer (GT) Aston Martin DB5 е дело на италианския производител на каросерии Carrozzeria Touring Superleggera. Собственикът на Aston Martin от 1947 до 1972 г., сър Дейвид Браун, чиито инициали носи DB серията, възлага на италианската компания изработването на следващото поколение GT след успешното въвеждане на DB2. Любопитен факт е, че лицензионното споразумение позволявало на Aston Martin да използват дизайна и патентования метод Superleggera construction (супер лека конструкция) срещу лицензионна такса от 9 паунда за първите 500 каросерии и 5 паунда за всяка следваща. 

Представен за първи път през 1963 г., 007 автомобилът е еволюирала версия на DB4. Набира изключителна популярност след появата си във третия филм за Джеймс Бонд, „Голдфингър“, през 1964 г. За снимките на продукцията е бил използван оригиналният прототип на автомобила, както и още един, без допълнителните екстри. На Световното изложение в Ню Йорк през 1964 г. и двата автомобила от филма са били изложени, а моделът е бил признат за „най-известната кола в света“. 

5

Mercedes 300SL от 1954 г.

Сред първите спортни коли от следвоенния период е и Mercedes 300SL. Дебютира през 1954 г. на автошоуто в Ню Йорк. Моделът възниква по препоръка на дистрибутора на компанията в Ню Йорк, Макс Хофман, който дава идеята на мениджмънта в Щутгарт да създаде версия на W194 Grand Prix, която да бъде шофирана по улиците. Той твърдял, че за пазара в САЩ това щяло да донесе огромен успех. Daimler-Benz AG му се доверили, а той се оказал прав.

Над 80% от произведените бройки от Mercedes 300SL били продадени в САЩ, което го превръща в първия модел на Mercedes-Benz с широка популярност извън локалния си пазар. Твърди се, че около ¾ от всичките бройки, произведени от оригиналния модел, се оцелели до днес, като не малко от тях все още принадлежат на първите си собственици. Моделът веднага се превръща в хит със своите врати, приличащи на крила, първата кола с инжекцион за масова употреба и най-бързият за времето си автомобил, а днес е една от иконите на дизайна на 4 колела.

Още от същото: Бъдеще с предимство

Mercedes 300SL е позната и като Uhlenhaut Coupé, по името на създателя й – роденият в Лондон инженер Рудолф Уленхаут, който се присъединява към семейството на Mercedes през 1931 г., а по-късно оглавява компанията, докато се пенсионира през 1972 г. Казват, че Руди, както го наричали колегите му, имал прекрасен слух за двигатели и прецизно око за красота. Личността му е била двигател на многобройните победи на компанията на големите автомобилни състезания през 50-те и 60-те години на миналия век. Любопитен факт е, че самият той е бил отличен шофьор, но никога не е притежавал собствена кола, а в късните си години е имал проблеми със слуха, вероятно заради шума от двигателите, на който е бил изложен почти през целия си живот.

6

В спора за това дали автомобилните дизайнери от преди половин век са се справяли по-добре от настоящите няма правилно и грешно мнение. Истината е, че и сега се създават изключително интересни, изпипани и много естетски измислени автомобили, на които може би нашите внуци ще се възхищават не по-малко, отколкото ние на тези 4 красавици. Защото инженерните постижения може и да нямат граници и ще продължават да се развиват докато ни има, но да остарееш със стил е нещо повече. Изкуство.






Свързано

А Вие от кой тип сте?
Дизайн и култура03.10.2018
А Вие от кой тип сте?

Human Design: как да взимаме решенията правилно спрямо нас самите

Антония Стоилова Антония Стоилова
Не изпускайте тези 11 събития през октомври
Дизайн и култура01.10.2018
Не изпускайте тези 11 събития през октомври

И ако лятото беше само наужким, то есента категорично настъпи. Предлагаме ви нашия списък със задължителни наслади за душата през този месец.  

Йоана Иванова Йоана Иванова
Джаз, суинг и празници
Дизайн и култура28.09.2018
Джаз, суинг и празници

Акценти от Новогодишния музикален фестивал на НДК, който е посветен на 70 години от рождението на диригента Емил Чакъров

Теодора Георгиева Теодора Георгиева
Любов, насочена навътре
Дизайн и култура21.09.2018
Любов, насочена навътре
Ефирно под земята
Дизайн и култура21.09.2018
Ефирно под земята

Финландски функционализъм, 2200 кв. м изложбена площ, футуристичен арт свят.

2-минутно премиум изживяване от Fendi
Гурме28.08.2018
2-минутно премиум изживяване от Fendi

Италианците намериха нова повърхност, върху която да сложат логото си.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Пясъчните зверове на Тео Янсен крачат по азиатския бряг
Дизайн и култура07.08.2018
Пясъчните зверове на Тео Янсен крачат по азиатския бряг

Подвижните скулптури на холандския художник са в Сингапур благодарение на Audemars Piguet.

Биляна Константинова Биляна Константинова
Един ден… в цеха за мебели
Дизайн и култура03.08.2018
Един ден… в цеха за мебели

Тук думата шеф е забранена, а работата е отговорност на всички.

Евелин Цанева Евелин Цанева
Ако ти не отидеш при изкуството, то ще дойде при теб
Дизайн и култура30.07.2018
Ако ти не отидеш при изкуството, то ще дойде при теб

Арт проекти излизат на улицата в САЩ в търсене на по-широка аудитория.

Биляна Константинова Биляна Константинова