+7 снимкиЕмоции в бронз

Дизайн и култура24.04.2018

Емоции в бронз

София, Виена и изкуство си дават среща в центъра на нашата столица

Андреа Пунчева

Харесва ни, а смея ли да кажа, отива ни да сме сред първите 9 души, които научават за добра новина с огромно значение. А вече имаме позволение да споделим и с вас: българският творец Пламен Деянофф не само поставя в центъра на София най-голямата скулптура от масивен бронз, но този проект ще доведе у нас за първи път легендарния австрийски музей Kunsthalle Wien, който ще се включи активно в живота на Бронзовата къща през 2018 г. Нито времето, нито мястото са случайни: след като приключи нашият мандат като председател на Съвета на ЕС, от 1 юли започва този на Австрия. Така двете държави споделят не само отговорността, но се срещат в София, където обменят и духовност чрез изкуството. Мястото, което творецът е избрал за своята скулптура, е легендарно – в сърцето на София, на жълтите павета, на мястото на бившия мавзолей.

 

Г-н Деянофф, инсталацията е плод на 12-годишен труд, какво представлява и как се роди идеята за нея?

Бронзовата къща е най-голямата скулптурна сграда в света, произведена изцяло от масивен бронз. Висока е 11 м, а нейната квадратна основа е с размери 7х7 м. Изградена е от повече от 1000 ръчно отлети и обработени масивни елемента, прецизно свързани един към друг.

Първоначално идеите бяха много и различни. Една от тях например се роди в околностите на Търново. За мен Арбанаси е уникално място в историята и културата на България: запазените сгради в него от Късното средновековие – за съжаление, малко на брой, представляват изключително материално и духовно наследство. В някои от тези сгради се пазят и много ценни документи, свързани с историята на страната ни.

Арбанаси - Льо Корбюзие

 

В такава колекция се намират два оригинални текста на Льо Корбюзие, посветени на детайли в средновековната българска архитектура. Това страшно ме мотивира да работя за създаване на обитаемо художествено пространство и така се роди идеята за скулптура-сграда.

Несъмнено поставянето на мястото на мавзолея не е случайно. Има ли специална символика?

Права сте, мястото на поставяне на Бронзовата къща има не по-малко значение от самата й концепция. Несъмнено, то е ключово в най-новата българска история. За мен площад „Княз Александър I”, по-известен като Батенберг, е като калейдоскоп, който преплита в себе си възходи и падения, национална гордост и смяна на политически режими. Това е пространство за преклонение, за отричане, дори за въстание. Същевременно от разрушаването на мавзолея досега малко значими неща са се случвали там и площадът се изпразни от съдържание според мен.

Говорим за нея в бъдеще време, но кога ще видим на живо Бронзовата къща в центъра на София?

Съвсем скоро. Надявам се, в идните седмици.

В училище едно време ни питаха: „Какво е искал да каже авторът?“. Какво е посланието ви към софиянци и гостите на столицата?

Идеята ми е да съчетаем чрез тази скулптура съвременността и историята; да извадим наяве най-добрите традиции от българското изкуство и занаяти. Използвах бронз, за да направя връзка с едно от най-интересните археологически открития на територията на България: тракийските съкровища. Релефните елементи в структурата на скулптурата пък са вдъхновени от дърворезбите, познати ни от Арбанаси, Трявна, Копривщица или Жеравна.

Michelle Nicol, Цюрих

Kunstverein, Хамбург

 

Цялостният план и визия на Бронзовата къща неминуемо водят до асоциация с Рилския манастир, и по-специално с Хрельовата кула.

Едновременно с всичко това черпя вдъхновение и от модерната градска среда и съвременните технологии, ориентирани към бъдещето. По този начин скулптурата се превръща в символ на симбиозата между миналото, настоящето и бъдещето. Тя е съвременно произведение, което отразява и коментира идеите, концепциите и стремежите на днешния интелектуален дух на България.

Споменавате технологиите. Във все по-дигиталния свят има ли място и смисъл те да участват в изкуството?

Място и смисъл има и винаги ще има. Въпросът е каква е целта и какъв ще е резултатът.

Има ли изкуството функция? И каква би била тя във вашия случай – да разкаже, да образова, да провокира, да е красиво, да ни накара да се чувстваме добре?

Бронзовата къща е скулптура, но и функционален архитектурен обект. Във вътрешността й има голямо пространство, отворено за широката публика, което се предвижда да бъде сцена на събития с културен характер. Идеята ми е Бронзовата къща да се превръща едновременно и във филиал на световноизвестни международни музеи, а те да използват пространството за концерти, театрални представления, изложби, конгреси, фестивали... Така скулптурата ще допринася за обогатяване на културния календар на София и за диалога между нашата столица с други световни градове.

За голяма моя радост Kunsthalle Wien във Виена ще се включи активно в живота на Бронзовата къща от самото начало и ще придружи проекта през 2018 г. В света на изкуството това е страхотна новина с изключителна стойност за България.

В думите ви често споменавате и двете държави. Каква е връзката ви с България и с Австрия, различава ли се?

Отношенията ми към двете страни непрекъснато се развиват и променят. Границите, контрастите и контурите отдавна се размиха. Да погледнем пак за пример тази скулптура: Къщата е сложен проект с участие на престижни международни институции музеи, фондации, галерии, колекционери, меценати и специалисти в сферата на съвременното изкуство, урбанистика и архитектура. Идеята за проекта тръгна от България, разви се в Австрия и други европейски държави, мина през Азия, Африка и Северна Америка. Впоследствие, благодарение на Австрийското посолство и Столичната община скулптурата се върна в България. Мисля, че така отговарям на вашия въпрос. Двете държави се допълват, играят различни роли и са част от един по-голям пъзел.

Емоциите са неизменна част от личността на артиста. Какви роли играят те за вас: какво ви вълнува, жегва, към какво се стремите и на какво държите безусловно?

Интересуват ме неща, които са уникални, единични. Масови движения, масово производство, масови тенденции не са за мен. От друга страна, оценявам факта, че много от моите произведения никога не биха се реализирали без съвместната работа и сътрудничество с партньори, колеги, приятели и без намесата на публиката.

Подготвяте изложби, пътувате… остава ли ви изобщо свободно време?

Остава, но никога не стига.

В контекста на The Feel Good Issue, къде се чувствате най-добре?

В момента, в София.

 

Пламен Деянофф накратко: 

Роден е през 1970 г. във Велико Търново. Завършва Националната художествена академия в София, след което учи в Pratt Institute, Ню Йорк. През последните 20 години Пламен Деянофф има в биографията си над 300 изложби, от които 80 са самостоятелни. В момента работи и твори във Виена.

Ето и малка част от другите му творби:

 






Свързано

Представете си
Дизайн и култура21.06.2018
Представете си

Всичко е възможно, стига вече да се e зародило в нечие въображение

Евелин Цанева
Жените могат да бъдат опасни
Дизайн и култура08.06.2018
Жените могат да бъдат опасни

Изцяло дамският римейк на „Бандата на Оушън” ще ви покаже защо

Евелин Цанева
Зеброви шарки срещу райе
Дизайн и култура15.06.2018
Зеброви шарки срещу райе

Роберто Кавали ни съветва да не се страхуваме да бъдем различни и дръзки дори в обзавеждането на дома си.

Биляна Константинова
5 истории за цветовни успехи
Дизайн и култура19.05.2018
5 истории за цветовни успехи

Не е грешка в заглавието.

Евелин Цанева
Ruinart – изкуството и шампанското
Дизайн и култура12.04.2018
Ruinart – изкуството и шампанското
Това е тя, Александрина Пендачанска
Дизайн и култура30.03.2018
Това е тя, Александрина Пендачанска

Оперната прима празнува 30 години на сцената с концерт-спектакъл на 2 април в зала 1 на НДК

Евелин Цанева
Рядка картина на Пикасо на световно турне
Дизайн и култура12.02.2018
Рядка картина на Пикасо на световно турне

Портретът е на една от най-известните музи на испанския гений – Мари-Терез Уолтър.

Биляна Константинова
Пол Рустан или как да превърнеш тялото в изящно изкуство
Дизайн и култура05.02.2018
Пол Рустан или как да превърнеш тялото в изящно изкуство

Тръгнете по пътя на нестандартното с твореца, превърнал човешкото тяло в платно за изкуството си.

Никола Неделчев
Божествени домове: съвременен интериор с история
Дизайн и култура01.02.2018
Божествени домове: съвременен интериор с история

Огромни прозорци, сводести тавани, необичайни кътчета и усещане за небесен простор.

Никола Неделчев