Всеки запален фен на моторните спортове е запознат с легендарните успехи на Ferrari на състезателната писта, но малцина подозират, че “кончетата” могат да бъдат господари и във водата. Звучи ли ви изненадващо? Не трябва! Още от 50-те години на миналия век компанията започва разработката на хидроплан, който да постави световен рекорд за скорост по вода.
Раждането на една легенда: Timossi-Ferrari Arno XI
Годината е 1952-a. За първи път това чудовище ще бъде изпробвано във водата и то не от кого да е, а от моторния шампион Акиле Кастолди, който години преди това се е състезавал за Alfa Romeo и няма съмнения в успеха си.
photo credit: autoblog.com
Красавица, облечена в дълга червена рокля, която оставя след себе си хиляди влюбени погледи и безброй въздишки – това истинско произведение на моторното изкуство привлича погледите към себе си, защото е единствено по рода си.
Легендарният Енцо Ферари осигурява 12 V цилиндров двигател Tipo 357 – същият, с който автомобилният гигант снабдява колите си за Формула 1, но скоро се разбира, че двигателят не може да захрани сърцевината на машината и се отказват от използването му.
photo credit: autoblog.com
На помощ на Кастолди се отзовава състезателният инженер на Скудерията – Стефано Меаца, който спомага двигателят да се сдобие 385 к.с., 4.5L V12, а след време добавят суперкомпресор и двойни карборатори всеки с по 4 дросела, с което конските сили достигат до 500 – всичко в името на скоростта, която те провокира да караш все по-лудо, докато вятърът роши косите ти, а водата бурно се пени, неможейки да надделее над мощта на машина и човек.
photo credit: autoblog.com
Получената система използва по 2 запалителни свещи за всеки цилиндър, като за еталон се използват състезателните автомобили от Формула 1, а бобините се заменят с двойни магнитни. Благодарение на това, както и на зарядите, задвижвани от коляновия вал, метанолът се впръсква директно в двигателя, като съотношението със сгъстения въздух е 5:1. Така модифицираният двигател получава между 550 и 600 конски сили.
Време е лодката да бъде „изпробвана“ в бурни води. Годината е 1953-а, дата – 15 октомври и модифицираният Timossi-Ferrari Arno XI развива 150,19 мили/ч, с което разбива рекордите. Крайната цел е постигната, но има какво още да се желае от мощта й.
photo credit: autoblog.com
Защото тя е създадена за модификации, които да я правят все по-добра и все по-яростна. Скоро инженер Нандо дел‘Орто се сдобива с Timossi-Ferrari Arno XI, като освен, че продължава с експериментите, обръща внимание на една от най-важните характеристики – нейната аеродинамичност. Дел‘Орто започва подготовка за разбиване на рекорда при клас от 900 кг, но плановете му не се осъществяват и рекордът не е подобрен.
photo credit: autoblog.com
През 2012 г. лодката с оригиналния двигател е продадена на търг от аукционна къща Sotheby's за 868 000 евро, като пази в себе си най-доброто от една отминала епоха, на която, досущ като динозавър, е имала удоволствието да властва по вода и да буди възхищение.
Вижте още: