Акценти27.09.2018

Часът и мястото на службата са неизвестни

Комуникационният специалист Любомир Аламанов за офиса на гръцките плажове

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
+4 снимкиЧасът и мястото на службата са неизвестни

Когато му звъня, за да си уговорим бизнес среща, основателят на една от рекламните агенции Любо Аламанов игриво предлага: „Да се чуем след поне 2 седмици, защото сега изнасяме офиса в Гърция."  Когато все пак се видяхме близо месец по-късно, на въпроса ми как са изкарали временната смяна на адреса, отговорът му беше „Ужасно. Добро обслужване, прясна храна, студено узо и постоянни 20-и-нещо градуса." На фона на подгизналите ми от кал и дъжд обувки няколко дни преди срещата ни, просто исках да му тегля една... но разговорът беше твърде интересен, та това го оставих като „план Б".

Именно решението на компанията му ме подтикна да обърнем внимание в този брой на дизайна на офиса ни – без да има дори и намекване за фикуси и бюра, нито дори фън шуй. Google повлякоха крак, после цялата Силициева долина, а после и родните старт-ъпи; a след това – привидно – и всички останали. Все повече идеята за процес, различен от административното статукво „от 9 до 17“, е приета сред компаниите. Някои работят дистанционно поне част от времето, други – в странни часове от денонощието, трети ползват споделени офиси. Този текст е най-вече за „четвъртите", неспоменати досега: за хората, които усещат, че не са много ефективни на работа, но не знаят какво да направят по въпроса.

 

Любо, каква е схемата с изнесения офис и как можем и ние да се сдобием с такъв?

Изумително лесно е: няма схема, просто трябва да си намериш по-голямо място за екипа. 5-звездни хотели няма да ви свършат работа, но пък някоя вила е чудесна за една малка фирма. Имахме бисквитки с интернет, а понеже бяхме на втория ръкав на Гърция, няма роуминг и си ги ползвахме тях, а и всеки си има гигабайти на телефона за по-лесните задачи. Работата си вървеше по телефони и по мейли, по социални медии. Вярно – един път ни се наложи да се върнем до София, но дори и това беше предвидено в уравнението. Всъщност пътят е колкото София-Варна.

 

Какъв е смисълът? Това са повече разходи, усилия, бензин?

Да, така е, но като отидете целият офис там, хората оценяват, че правиш това за тях и след това всеки работи с повече желание. Още повече, че за тях това е допълнителна възможност да прекарват повече време заедно. Като сме си тук, има дни, когато човек е цял ден по срещи, не се виждаме и в един момент се оказва, че връзката е по-скъсана, т.е. изнесеният офис играе ролята и на тиймбилдинг. Но такъв, който е с изумително практическа насоченост: ние си работим пълноценно за клиентите, няма такова нещо като „Out of office“, отпуск и т.н. Част от клиентите ни даже не разбраха, че ни няма. Оказа се, че така се пести адски много време. В София си губим по час-час и половина на ден, докато стигнем на работа и се приберем. А където и да отидеш по морето, от стаята до плажа имаш 5-10 минути. Та накратко: в днешно време пари се изкарват изумително лесно, а хора се намират ужасно трудно. Затова го правим.

Любомир Аламанов, реклама, бизнес, офис

Нали знаеш, че хората като го прочетат това, ще подскочат? У нас ти си сигурно единственият, който казва, че пари се изкарват лесно.

Да, само че повечето хора имат статично мислене, те очакват, че едно състояние ще си остане такова, каквото го виждат. Но светът е толкова променлив и този, който иска да си стои на едно място и работата да идва при него, губи. Няма как да се случи – дори и звездите на небето се променят. Факт е, че за някои професии в България е много по-трудно, в нашата сфера на комуникациите е изумително лесно. Има работа като за два китайски народа, взети заедно. Откакто открихме агенцията, ние работим с някои от най-големите компании, печелим международни награди от Вашингтон до Хонконг. Не го казвам, за да се тупаме по гърба, просто ти давам контекста. Преди 2 години и половина напуснах компанията, в която работих в продължение на 20 години, и за това кратко време постигнахме толкова много. Което значи, че всеки може, стига да му се работи.

 

Бачкане му е майката.

Абсолютно бачкане му е майката. Това е аспект, в който съвременните родители по ужасяващ начин развалят децата си, като им казват, че някой им е длъжен, че са много специални. В това отношение Азия е много напред. Светът се движи и ако вие не участвате, ще бъдете декласирани много бързо.

 

Частният сектор се оплаква от неадекватните кадри, много от които пък се образоват в чужбина именно с идеята да са по-конкурентноспособни. Къде е грешката?

При нас все още стадният инстинкт не е накърнен, все още живеем в големи комплекси, големи семейства – баба и дядо все ще донесат нещо, ще нахранят детето... Но от друга страна има много читави младежи, които на 25 години имат две висши образования, искат да работят, имат някакви идеи, пробват, не се разочароват, стават отново. Т.е. има доста пъстра палитра, аз още преди години се отказах да обобщавам по тази тема. В моята компания им показвам с пример. След като аз мога в костюм да местя маси и да чистя тия маси и пейки, дето ги виждаш,

и те могат. Ако на някого не му харесва или смята, че е твърде голям за тая дейност, вратата е ей там. Свят широк. Има още 200 агенции и ако ти не си готов да си скъсаш задника да работиш нещо, което ти харесва и ти пълни душата, тогава не го прави изобщо. Конкуренцията е страхотна. Ето това е здравословното в една общност – непрекъснато се развива. Ти правиш нещо, те гледат и се учат, и обратно. Ако ти си сам и си мислиш, че много знаеш, всъщност стоиш на едно място.

Вижте още: Живот точно по мярка

 

Сещам се за оня стар лаф – дали искаш да си първи на село или последен в града.

Да, от Юлий Цезар идва тоя лаф. А и в тоя свят вече се размиха границите, можеш от тук да работиш за продукт в Азия. Има толкова много изнесени офиси и аутсорсинг компании, че мястото вече е без значение. Затова и ние решихме, че можем да работим от морето. И пак ще го правим.

 

Ти изхождаш от позицията на шеф, който се отнася със служителите като с възрастни, които взимат решения сами. Ти им вярваш, че и от морето всъщност ще работят. Масово разбирането е за йерархия, която напомня типа родител-дете: „Аз ти казвам на теб ти какво ще правиш“.

Човек трябва да отдели съществените от несъществените неща. Ако държа хората ми да са тук точно в 9 на работа, почваме да водим разговори за маловажни теми. Мен ме интересува защо една кампания е измислена така, а не иначе. Съответно не ми е важно дали екипът ще работи на Черни връх или някъде по моретата, важно е клиентът да е доволен.

От камбанарията на твоя опит как ти се струва българската бизнес среда – кое се развива добре и къде изостава?

В някои отношения българската бизнес среда е много здрава, защото тези, които оцеляхме след експерименти от страна на политиците, законите, нормативните актове, забраните, данъците, можем да се похвалим с доста резистентност и виталност. От друга гледна точка сме в доста начална фаза. Нормално е – едва 25 години има адекватен бизнес, трябва да минат още 30-ина, за да видим наистина какво се случва. То е ясно, че вече едва ли не всеки може да направи добър продукт – това не просто е задължително, това е минимумът. Фокусът трябва да бъде как да стимулираме хората и обслужването да е разкошно.

 

Май действате по схемата „работим здраво, почиваме здраво“. Как си почиваш?

Е, няма как да спрем да се интересуваме, да гледаме новини, да забелязваме неща. Мозъкът винаги върти обороти. Номерът е тези неща, които се случват, докато си в отпуск, да ги слагаш в паралелна част на мозъка ти и да си почиваш, докато той трупа впечатления. През останалото време човек трябва да си намери малките неща, които го презареждат всеки ден – така успява да си почива, докато работи.

 

Закачам се с Любо за това, че той се води инфлуенсър във Facebook – обща тема на шега ни е заради скорошен пост за края на тази тенденция. „Хората вече не искат да са пасивни потребители, получавайки силата от социалките, усещат колко голяма сила вече могат да имат.“, аргументира се и дава пример с видео игрите. „Колкото и да си добър, стигаш донякъде, след това идва моментът, когато трябва да се съюзите с други силни играчи“. Обзалага се, че идва времето на вдъхновителите – някой ти помага и заедно продължавате нататък. А дано. Ако това се превърне и в бизнес култура – още по-добре.

Запознайте се и с човека, който мести планини - Пламен Русев






Свързано

Редакторска му работа
Акценти02.07.2018
Редакторска му работа

Събрали се на една маса "Жената днес", "Твоят бизнес", GoGuide и PREMIUM Lifestyle...За какво си говорят журналистите у нас, докато пият коктейли?

Андреа Пунчева Андреа Пунчева
PREMIUM Lifestyle с нов главен и зам. главен редактор
Акценти03.01.2018
PREMIUM Lifestyle с нов главен и зам. главен редактор

Новата година започва с обещание за още вълнуващо съдържание на страниците на първото луксозно списание на България

The Cool People: сем. Богданови, 2/3 анимация и 1/3 музика
Акценти26.10.2017
The Cool People: сем. Богданови, 2/3 анимация и 1/3 музика

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

Ина Герджикова
The Cool People: Радослав Парушев
Акценти19.10.2017
The Cool People: Радослав Парушев

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

Ивайло "Нойзи" Цветков
The Cool People: Инес Субашка
Акценти12.10.2017
The Cool People: Инес Субашка

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

The Cool People: Виктор Варошкин
Акценти05.10.2017
The Cool People: Виктор Варошкин

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

Александра Златева
The Cool People: Nasimo, графити артист
Акценти25.09.2017
The Cool People: Nasimo, графити артист

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

Емилия Колева Емилия Колева
The Cool People: Д-р Владислав Златинов, ветеринарен лекар
Акценти20.09.2017
The Cool People: Д-р Владислав Златинов, ветеринарен лекар
Андреа Пунчева Андреа Пунчева
The Cool People: Ива Русинова, дрифт пилот
Акценти14.09.2017
The Cool People: Ива Русинова, дрифт пилот

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

Ина Герджикова