Мода05.06.2017

Модната индустрия трябва спешно да "позеленее"

Ще повярвате ли, че производството на дрехи е вторият най-голям замърсител в света?

Биляна Константинова
Модната индустрия трябва спешно да "позеленее"

Когато стане въпрос за замърсяване, за състоянието на планетата, за изчерпването на природните ресурси и т.н., всички се вглеждаме в пушещите комини на големите заводи и в тежката промишленост. Готови ли сте да бъдете шокирани? Модната индустрия и производството на дрехи са вторият най-голям замърсител в света! 

Една млада и напориста жена обаче е амбицирана да промени това. Мирослава Дума, родената в Сибир основателка на Buro 24/7, възнамерява да превърне модната индустрия в пример за пълноценно използване на технологичните постижения в името на един по-чист и по-красив свят.

С 50 млн. долара инвестиция тя се впуска в рискованото начинание, наречено Fashion Tech Lab (FTL). Целта на "лабораторията" е да финансира и развива последно поколение технологии, които да променят модната индустрия и да я направят по-"зелена" и щадяща. Вниманието на Мирослава Дума е насочено към биотехнологиите, нанотехнологиите, умните дрехи и аксесоари, високопроизводителните тъкани и влакна. Амбицията й е да превърне FTL в място, където иновативни разработки да получават финансиране, да достигат реално до модната индустрия, да се експериментира с последно поколение технологии и да се подкрепят усилията на модната индустрия в посока иновации и ползване на устойчиви модели.

"Някои от учените и инженерите, с които работим в FTL, са били "скрити" в продължение на десетилетия в изследователски центрове и лаборатории, а откритията им са били достъпни само за военните и космическата индустрия. Вече не. Нашата основна цел е да извадим иновациите от лабораториите, за да стигнат до пазара и от тях да има полза за цялото човечество", казва Мирослава Дума и допълва: "Бъдещето на модата трябва да бъде технологично обусловено. В лабораториите на малки или по-големи компании по целия свят са направени толкова много впечатляващи разработки, които биха могли да повлияят в положителна посока всички звена по модната верига. На технологиите трябва да се гледа като на ресурс в полза на трансформацията от просто модна индустрия в истинска индустрия от XXI век".

Тя има нагледен пример за успех с помощта на FTL – влакна, създадени от портокалови кори. Финансираната от "лабораторията" Orange Fiber вече има договор с Feragamo и ще снабдява модния бранд с тъкани, направени от отпадните продукти при производството на портокалов сок. И тъй като става въпрос за боклук по същество, суровините идват безплатно – това вече е договорено с едни от най-големите производители на сок в Италия. Това е ситуация, от която всички печелят, споделя радостта си Мирослава Дума. 

FTL е поредната брънка от бързо разрастващата се империя на рускинята, която включва базираната в родината й дигитална платформа Buro 24/7, базирания в САЩ онлайн магазин за майки и деца The Tot, както и участие в редица проекти, свързани с модата, медиите и новите технологии. Тя вече е инвестирала в иновативни бизнеси с фокус върху използването на етични и устойчиви модели – модния бранд Reformation, онлайн системата Finery, както и RewardStyle – платформа, която финансира модни инфлуенсъри.

Мирослава Дума е привлякла за каузата си основателката на Net-a-Porter Кармен Бускетс, дизайнера Даян фон Фюрстенберг, еко активистката и създател на EcoAge Ливия Фърт. И трите са в Борда на директорите на FTL. Във фокуса на вниманието им са над 1000 разработки, 50 от тях със сигурност ще бъдат финансирани. Екипът на FTL наброява 15 експерти, разпръснати в Русия, Китай, Великобритания, Италия и САЩ. Човекът, отговорен за новите разработки, е Аманда Паркс – моден технолог с повече от 12 години опит в умните дрехи и аксесоари, високопроизводителните влакна и модните иновации.    

Какво още сподели Мирослава Дума за интересните си бъдещи проекти, очаквайте в новия брой на PREMIUM Lifestyle.   






Свързано

Вечеря, изложба и още нещо в Gucci Garden
Мода19.01.2018
Вечеря, изложба и още нещо в Gucci Garden

История и съвремие с марката Gucci се срещат по нетрадиционен начин на историческия площад „Синьория“ във Флоренция.

Биляна Константинова
В обувките на краля
Мода12.01.2018
В обувките на краля

Christian Louboutin откри вдъхновение в английския кралски двор на XVIII век за пролетната си колекция.

Биляна Константинова
Louis Vuitton и Джеф Кунс
Мода19.10.2017
Louis Vuitton и Джеф Кунс

За дамската чанта като комбинация от произведение на изкуството и лично „скривалище“.

Биляна Константинова
SJP превзе Западния бряг
Мода30.08.2017
SJP превзе Западния бряг

Обувките на Сара Джесика Паркър вече се продават и в Лас Вегас.

Биляна Константинова
Модната сделка на годината
Мода23.08.2017
Модната сделка на годината

Michael Kors купува Jimmy Choo за 1,2 млрд. долара.

Невъзможните обувки на Yves Saint Laurent
Мода22.08.2017
Невъзможните обувки на Yves Saint Laurent

Понякога модата може да бъде впечатляващо непрактична.

Красота във въздуха
Мода07.08.2017
Красота във въздуха

Вижте на кои авиокомпании пилотите и стюардесите са най-стилно облечени.

Биляна Константинова
Модата отесня на Карл Лагерфелд
Мода21.06.2017
Модата отесня на Карл Лагерфелд

Логото на Chanel вече е дори върху топки и ракети за тенис.

Биляна Константинова
Зеленото – мода, политика и още нещо
Мода29.05.2017
Зеленото – мода, политика и още нещо

Ще ни провокира ли носенето на зелени дрехи да се погрижим за мястото, на което живеем?

Биляна Константинова