Мода23.03.2018

Изкуство или мода

Пътешествие във вълшебния свят на Маноло Бланик на изложбата му в Museo Nacional De Artes Decorativas в Мадрид

Гергана Василева
+8 снимкиИзкуство или мода

Обувките Manolo Blahnik са известни по целия свят със своя неподражаем стил и безпрецедентно качество. Стил, който се характеризира преди всичко с техническа виртуозност, внимание към детайла, майсторство на цвета и завладяващо въображение, съчетано с безупречно изпълнение.

Историята на Маноло Бланик е наръчник за създаване на бранд и е изключителен пример за силата на репутацията. Изложбата в Museo Nacional de Artes Decorativas в Мадрид представя най-важните творения на този артист за повече от 45 години. Тя е поклон пред творчеството му и изследва обувката извън модата – като обект със собствено присъствие, който надхвърля обикновената функционалност и често достига висотите на изкуството.

Началото

Роден през 1942 г. на остров Ла Палма, Канарските острови, Бланик става международен арбитър на модата благодарение на вродения си талант и упоритост, и, както свободно признава, малко късмет. Природният свят, красотата и формите му са постоянен източник на вдъхновение за неговото творчество. Любовта към природата идва от детството му: той израства сред панорама с разнообразна и изненадваща природа, от вулканични пейзажи до тропически гори и, разбира се, характерните златни плажове и синия океан на Канарските острови.

Неслучайно първите успехи на Бланик са свързани с използването на естествени форми в обувките. В първата му колекция за Оси Кларк през 1972 г. неговите зелени сандали с ремъци, украсени с листа от бръшляни и череши, привличат особено внимание и дават начален старт на кариерата му. Това оригинално използване на естествените форми е постоянен елемент в неговата работа и обхваща много декоративни мотиви върху обувките му като рози, маргаритки, ягоди, палмови листа и кактус. Бланик е привлечен и от морския свят: корали, брегове и форми на рифове.

Богатото разнообразие от материали, с които работи дизайнерът, прави обувките му забележителни. На майка си той дължи страстта си към необичайни текстилни продукти, фини дантели и елегантни бродерии – тя е имала рокли, изработени от най-добрите модни дизайнери в Мадрид и Париж. Въведен във вселената на текстила от ранна възраст, Бланик с право може да твърди, че е посветил почти петдесет години на проучването и изследването на различните материи и текстури. Това знание осигурява солидна основа за работата му, като дава оригинален „живот“ на неговия стил. Артистът смело използва кашмир, памук, дори такива изключителни текстилни продукти като османска коприна, най-ценната и рядка по рода си.

Желанието да създаде както хармоничен дизайн, така и солидна конструкция на своите обувки кара Бланик да потърси вдъхновение в архитектурата. Tой се съсредоточава първо върху перфектното изграждане на римски арки, след което при подготовката на обувките си намесва и принципите на бароковата архитектура.

Бланик намира вдъхновение и в произведенията на любимите си художници, каквито са Сурбаран и Гоя. Той силно се идентифицира с кубистите и картините на Пабло Пикасо, майсторството на цвета на Анри Матис и шедьоврите на руския супрематизъм на Казимир Малевич. Архитекти като Франк Лойд Райт, Заха Хадид, Ренцо Пиано и Рафаел Монео също оказват влияние върху творчеството му.

С испанска майка и чешки баща, Бланик учи в Швейцария и Париж, а през 1972 г. избира да превърне Лондон в свой дом. Пътуването остава един от основните му източници на вдъхновение и много от моделите му са резултат от влияния от различни страни и континенти.

Vogue

Легендарното издание е прозорец към света за младия Маноло. Връзката му със списанието започва през 1971 г. по време на пътуване до Ню Йорк заедно с Палома Пикасо, която го запознава с Даяна Врийланд, известната редакторка на Vogue в Съединените щати. Именно по нейна идея и препоръка той се съсредоточава върху създаването на обувки за жени, което се оказва съдбоносно решение.

За да овладее техниката за производство на един от най-специалните елементи на дамската визия, Бланик изучава материалите самостоятелно и работи във фабрики, където придобива опита, от който се нуждае за целия творчески процес. Всички производствени фази, които се изискват за създаването на обувки с марка Manolo Blahnik, се извършват на ръка, в резултат на което броят на чифтовете, произвеждани всеки ден, е малко над сто.

Бланик дава на всеки свой дизайн собствено име, събуждайки въображението на получателя и вдъхвайки индивидуален живот на своите творения.

Manolo Blahnik е синоним на елегантност в модата. Периодът, в който дизайнерът започва кариерата си в началото на 70-те години на миналия век, е доминиран от дебели платформени обувки. Бланик обаче се противопоставя на преобладаващите тенденции, като се връща към тясната форма на петата, която той усъвършенства. Неговите елегантно украсени обувки с ултрафини токчета са предназначени за важни случаи и официални събития.

Бланик работи с най-известните имена в модата – Оси Кларк, Ив Сен Лоран, Джон Галиано за Диор и Оскар де ла Рента. Той е считан за един от най-влиятелните съвременни дизайнери на обувки – статут, който се доказва благодарение на многобройните признания и награди, които е получил.

Приятелският му кръг включва личности като Грейс Кодингтън от Vogue, Хелмут Нютън и Дейвид Бейли. През януари 1974 г. той позира с Анжелика Хюстън за британския Vogue, като става вторият мъж, който е имал честта да присъства на корицата на легендарното списание.

Мария Антоанета

През 2006 година Бланик създава колекцията от единадесет чифта обувки за филма „Мария Антоанета“, режисиран от София Копола.

„Когато ми се обади Милена Канонеро (италианска дизайнерка на костюми – бел. ред.), сложих всичко останало настрани“, спомня си Бланик. За да ги направи, той издирва информация в книгите за известната френска кралица и внимателно проучва колекции от обувки от осемнайсети век, особено тези в музеите „Карнавале“ (Париж) и „Виктория и Албърт“ (Лондон).

Той прекарва часове в изследване на произведения на художници като Франсоа Буше и сър Джошуа Рейнолдс в търсене на подробности. Това помага на Бланик да придаде на дизайна си изискана елегантност, пастелни цветове, любов към необичайни линии и използване на луксозни тъкани, включително и бродирана коприна.

Маноло Бланик и градът

Едва ли има някой, който да е гледал сериала „Сексът и градът“ и да не си спомня маниакалната любов на Кари Брадшоу към нейните Manolo Blahnik. Тя създаде революция в отношението към обувките и даде на пристрастените към тях в цял свят не само глас, но и смелостта да излязат гордо иззад купчините си кутии с маркови творения.

Партньорството на Бланик със сериала е един от първите примери за силата на продуктовото позициониране, което продължава и след години да работи за бранда. Образът на Кари Брадшоу не би бил завършен без тънките токчета със зашеметяващ дизайн. Всъщност, ако някой би могъл да пресъздаде истинските обувки на Пепеляшка, това е именно той.

Изложбата на Маноло Бланик е вдъхновяващо пътешествие в света на един артист. Но освен това е уникална история как се създава влиятелен бранд и се управлява неподражаема репутация. Да, това е изложба на обувки. Не, грешка, не просто обувки. Manolo Blahnik. 






Свързано

В обувките на краля
Мода12.01.2018
В обувките на краля

Christian Louboutin откри вдъхновение в английския кралски двор на XVIII век за пролетната си колекция.

Биляна Константинова
Louis Vuitton и Джеф Кунс
Мода19.10.2017
Louis Vuitton и Джеф Кунс

За дамската чанта като комбинация от произведение на изкуството и лично „скривалище“.

Биляна Константинова
SJP превзе Западния бряг
Мода30.08.2017
SJP превзе Западния бряг

Обувките на Сара Джесика Паркър вече се продават и в Лас Вегас.

Биляна Константинова
Модната сделка на годината
Мода23.08.2017
Модната сделка на годината

Michael Kors купува Jimmy Choo за 1,2 млрд. долара.

Биляна Константинова
Невъзможните обувки на Yves Saint Laurent
Мода22.08.2017
Невъзможните обувки на Yves Saint Laurent

Понякога модата може да бъде впечатляващо непрактична.

Красота във въздуха
Мода07.08.2017
Красота във въздуха

Вижте на кои авиокомпании пилотите и стюардесите са най-стилно облечени.

Биляна Константинова
Модата отесня на Карл Лагерфелд
Мода21.06.2017
Модата отесня на Карл Лагерфелд

Логото на Chanel вече е дори върху топки и ракети за тенис.

Биляна Константинова
Модната индустрия трябва спешно да "позеленее"
Мода05.06.2017
Модната индустрия трябва спешно да "позеленее"

Ще повярвате ли, че производството на дрехи е вторият най-голям замърсител в света?

Биляна Константинова
Зеленото – мода, политика и още нещо
Мода29.05.2017
Зеленото – мода, политика и още нещо

Ще ни провокира ли носенето на зелени дрехи да се погрижим за мястото, на което живеем?

Биляна Константинова