Пари01.06.2017

Когато "зеленото" е бизнес за милиони

Етично ли е отношението към хората, които се грижат за животните с най-скъпата вълна в света?

Биляна Константинова
Когато "зеленото" е бизнес за милиони

Вълната й е по-мека и деликатна от кашмира. Инките я ценели заради отличните й качества и красивия златист цвят, а днес е достъпна само за малък кръг хора с големи възможности. Кой би повярвал, че руното на пухкавата лама викуня може да е истинска машина за милиони!

Преди 500 години по склоновете на Андите подскачали повече от 3 млн. животни. С пристигането си обаче конкистадорите започнали да избиват викуните заради вълната им, която нарекли "коприната на Новия свят". Кръвопролитието било излишно, защото периодичното стригане на животните щяло да свърши отлична работа и да осигури суровина в дългосрочен план. То довело до рязко намаляване броя на викуните, което с времето предизвикало такова негативно натрупване, че през 60-те години те са вече по-малко от 5000. Правителството на Перу предприема редица мерки за запазването на викуните, но избиването им заради вълната и кожата продължава. Само преди 20 години видът беше застрашен от изчезване, а в Андите живееха нищожен брой екземпляри. Затова бяха създадени резервати, където викуните да живеят защитени и популацията им постепенно да се възстанови. И тогава на хоризонта, почти като на бял кон, се появи една италианска фамилия, която видя милиони печалба в развъждането им.  

Братята Серджо и Пиер Лоро Пиана са собственици на Loro Piana – най-големия производител на кашмир в света. За кратко време те се превръщат и в най-големия доставчик на вълна от викуня. Фамилията инвестира в резервати и инициативи за съхраняване на вида с далечната цел властите в Перу да свалят ограниченията за използването на викунята с търговски цели. И благодарното правителство прави именно това. Нещо повече, Loro Piana става ексклузивен партньор на правителството в изкупуването, обработката и износа на вълна от викуня под формата на тъкани и готови дрехи. Понастоящем Loro Piana контролира почти целия световен пазар на вълна от викуня. Освен това притежава огромен резерват – около 2000 хектара – в Перу, а през 2013 г. придобива основния дял акции в аржентинска фирма, което й позволява да простре ръка над пазара и там. До преди три години компанията доставя вълна на други дизайнери и марки, но находчивите италианци прекратяват тази практика, за да доминират и при производството на дрехи.   

Как изглежда това в цифри?

Килограм вълна от викуня струва между 399 и 600 долара. За сравнение, кашмирът е между 75 и 85 долара, а вълната – около 5-6 долара. По тази причина дрехи, произведени от 100% вълна на викуня, почти не могат да се намерят и цените им са космически. Пуловер Loro Piana от чиста вълна на викуня струва 4495 долара, сравнени с 995 за кашмирен. Сумите обаче не отблъскват купувачите, напротив – търсенето расте, защото модните маниаци знаят, че това е една от най-фините тъкани на света.

На фона на тези спиращи дъха цифри идва логичният въпрос дали обикновените хора в Перу, които се грижат непосредствено за опазването на този вид лама и полагат всекидневни усилия за животните, получават заслужения дял от печалбата.  

От Loro Piana твърдят, че са убедили животновъдите, че съхраняването на ламите си струва усилието, защото пази природата на страната им от индустриална дейност, застрояване и т.н., тъй като всяко животно се нуждае от 10 хектара площ, за да съществува нормално.

Отговорът е конкретно неконкретен.

Авторът на книгата The Coat Route: On the Trail of the $50,000 Coat Мег Лукън Нунан провежда собствено "разследване" в резерват за викуни в Перу преди седем години. Там се уверява лично, че животните се отглеждат  по традиции, завещани още от инките, получават специално отношение и не мизерстват. Приносът на Loro Piana за това не може да бъде отречен. Тя обаче има съмнения доколко "етични" са търговските споразумения с местните селяни, защото те "видимо не са забогатели" от това че доставят суровина, която носи милиони.  






Свързано

Важният въпрос
Животът07.07.2017
Важният въпрос

Животът ни задава едни и същи въпроси, но всеки от нас има различни отговори.

Антония Стоилова
Банката, която живее в джоба ни
Пари22.06.2017
Банката, която живее в джоба ни
Китайци купуват Baccarat
Пари13.06.2017
Китайци купуват Baccarat

Все повече азиатски компании искат да притежават европейски премиум марки.

Биляна Константинова
Пазарувайте с кредитна карта от Банка ДСК и вземете част от парите си обратно
Пари26.05.2017
Пазарувайте с кредитна карта от Банка ДСК и вземете част от парите си обратно

Oтcтъпĸитe и бoнycитe имaт вce пo-гoлямo знaчeниe за пoтpeбитeлитe.

Антония Стоилова
LVMH купува Dior
Мода26.04.2017
LVMH купува Dior
До 10 000 лв. с промоционални кредити на ДСК
Пари19.04.2017
До 10 000 лв. с промоционални кредити на ДСК

До 31 май банката предлага преференциални условия както за лева, така и за евро

Как хотелите подчиняват високите технологии в полза на лукса?
Пари09.05.2017
Как хотелите подчиняват високите технологии в полза на лукса?

Starwood Hotels & Resorts: релаксирайте с помощта на роботи и мобилни апликации.

Никола Неделчев
Дронът – бъдещето на куриерския бизнес
Пари12.04.2017
Дронът – бъдещето на куриерския бизнес

UPS подготвят безпилотни летателни апарати, които доставят пратки до прага на вратите ни, спестявайки както време, така и човешки труд.

Никола Неделчев
Новите технологии променят премиум брандовете
Пари05.04.2017
Новите технологии променят премиум брандовете

Иновациите разкриват нови възможности за ухажване на клиентите.

Биляна Константинова