Дизайн и култура09.08.2017

Няколко коментара върху начина, по който технологиите дефинират изкуството

Технологията не е пасивно средство за правенето на изкуство. Тя е активен участник в нейната еволюция.

Никола Неделчев
+5 снимкиНяколко коментара върху начина, по който технологиите дефинират изкуството

Когато мислим за изкуство, вероятността да си представяме машини, iPhone 7, Instagram, Стив Джобс и прочие, е много малка. Вместо това в съзнанието ни изниква образът на Пикасо, картините на импресионистите, любимите ни стихосбирки и може би дори някоя друга антична статуя. Дошло е време обаче да признаем, че връзката между технологичните иновации и изкуството е много по-органична, отколкото изглежда на пръв поглед. От разстоянието на поколенията можем да видим, че импресионистите надали щяха да творят сред природата, далеч от стагнацията на студиото, без малките и удобни за пренасяне тубички с бои (дело на почти безизвестния американски художник Джон Ранд). Също така щеше ли най-емблематичният измежду поп-арт принтовете на Уорхол – картината на Мерилин Монро – да е възможен без ситопечатната техника (чиито корени могат да се проследят до Китай по времето на династията Сун)?

2

Това са примери, че технологичните иновации не са просто средство за творене и реално никога не са били само това.  Те са активен участник в самия творчески процес, в неговата еволюция и дори в неговото запазване във времето. Ако някога хората са пренебрегвали тези факти, днес ние нямаме никакво оправдание да продължаваме по техните стъпки. Програмисти, художници, визуални артисти, пърформъри и кино-творци работят в симбиоза, за да създават нови и провокиращи образи и изживявания.

1

През 2012-та 2Pac излезе на сцена шестнайсет години след смъртта си. Поздравявайки недоумяващата публика на Coachella , той се появи заедно с Dr. Dre и Snoop Dogg във формата на реалистична 3D холограма, за да изпълни още веднъж песните, превърнали го в легенда за мнозина.

3

Но изкуството вече не е привилегия само на специалистите. С масовите „умни” устройства и с лесно достъпния софтуер се предефинират границите между висшия и низшия стил в изкуството, а с това се променя и ролята на самия творец в света. Допълнително, интернет и социалните мрежи дигитализират достъпността на творчеството - артистът може да разпространява произведенията си буквално до милиони хора (чрез Youtube или Soundcloud), а любителите са само на няколко кликвания разстояние от почти всяка една картина (чрез MutualArt), песен (чрез Spotify) или кино продукция (чрез Netflix). Докато виртуалното пространство елиминира нуждата от непосредствената среда за естетическото преживяване, някои форми на симбиоза между техника и изкуство разчитат именно на човешкото присъствие. Такива например са интерактивните арт-инсталации (за справка - “Assemblance” в Лондон), които създават в зрителя чувство за намеса и ангажираност.

4

Не само мястото, но и времето е обект на преоценка. Доколкото живописта е следствие от вдъхването на цветове и живот върху платното, дотолкова нейната тленност зависи от хода на времето и условията на нейното съхранение.  При дигиталната живопис, лишена от тяло, съответно подобни проблеми липсват. Липсва обаче и нещо друго – живият допир. Разбираме, че за мнозина хора възможността да застанеш пред микрокосмоса, изобразен на платното, ако не е от екзистенциално значение, то поне притежава историческа стойност. Ето защо, за да запазят произведенията от терора на времето, учените работят върху изработването и подобряването на изкуствени „носове”, способни да засичат замърсителите преди да повредят необратимо деликатния обект. „Много замърсители, които са проблематични за хората, са проблематични и за произведенията на изкуството”, твърди професорът по химия от университета в Илинойс Кенет Съслик. „Способността да следиш на какво замърсяване е изложена някоя рисунка или картина”, продължава той, „е основна част от опазването на изкуството”. 

5






Свързано

Продава се: Голям германски замък
Дизайн и култура27.11.2017
Продава се: Голям германски замък

От 5 до 23 спални – можете дори да избирате съобразно стила и предпочитанията си.

Биляна Константинова
Най-добрите плаващи хотели в света
Дизайн и култура10.11.2017
Най-добрите плаващи хотели в света

От Франция до Танзания – това са петте най-подходящи места за подобно приключение.

Биляна Константинова
Не колекция, а колекционерска стая!
Дизайн и култура07.11.2017
Не колекция, а колекционерска стая!

Прилича на комфортно помещение, но всяка красива мебел в нея всъщност е добре прикрит сейф.

Биляна Константинова
Spirit Трансформации приключи успешно и сбъдна мечтите на трима блогъри
Дизайн и култура04.10.2017
Spirit Трансформации приключи успешно и сбъдна мечтите на трима блогъри

В продължени на няколко месеца ви запознахме с цялостната промяна, която претърпяха творческите кътове на трима от-най популярните блогъри в страната.

The Cool People: Nasimo, графити артист
Акценти25.09.2017
The Cool People: Nasimo, графити артист

Срещата ни е част от поредицата The Cool People, съвместен проект между www.premium.bg и списание PREMIUM Lifestyle. Продължението четете на страниците на The Cool Issue.

Как ви звучи кучешко имение в двора за 190 000 евро?
Дизайн и култура19.09.2017
Как ви звучи кучешко имение в двора за 190 000 евро?
Биляна Константинова
Два дни адреналин в сърцето на столицата
Дизайн и култура18.09.2017
Два дни адреналин в сърцето на столицата

Освободете страстта си към спорта с Extreme Fest 2017, който ще се проведе на 23 и 24 септември в Княжевската градина (Паметникът на Съветската армия) и ул. „Ген. Гурко“

Александра Златева
Другата страна на най-мръсните и лепкави фестивали в Европа
Дизайн и култура12.09.2017
Другата страна на най-мръсните и лепкави фестивали в Европа
Биляна Константинова
Българското семейство, влязло в дома на Анджелина Джоли
Бижута11.09.2017
Българското семейство, влязло в дома на Анджелина Джоли

Майсторските изработки на „Зографов и син“ от злато, сребро и екзотична дървесина се предават от поколения

Андреа Пунчева