Дизайн и култура09.08.2017

Няколко коментара върху начина, по който технологиите дефинират изкуството

Технологията не е пасивно средство за правенето на изкуство. Тя е активен участник в нейната еволюция.

Никола Неделчев
+5 снимкиНяколко коментара върху начина, по който технологиите дефинират изкуството

Когато мислим за изкуство, вероятността да си представяме машини, iPhone 7, Instagram, Стив Джобс и прочие, е много малка. Вместо това в съзнанието ни изниква образът на Пикасо, картините на импресионистите, любимите ни стихосбирки и може би дори някоя друга антична статуя. Дошло е време обаче да признаем, че връзката между технологичните иновации и изкуството е много по-органична, отколкото изглежда на пръв поглед. От разстоянието на поколенията можем да видим, че импресионистите надали щяха да творят сред природата, далеч от стагнацията на студиото, без малките и удобни за пренасяне тубички с бои (дело на почти безизвестния американски художник Джон Ранд). Също така щеше ли най-емблематичният измежду поп-арт принтовете на Уорхол – картината на Мерилин Монро – да е възможен без ситопечатната техника (чиито корени могат да се проследят до Китай по времето на династията Сун)?

2

Това са примери, че технологичните иновации не са просто средство за творене и реално никога не са били само това.  Те са активен участник в самия творчески процес, в неговата еволюция и дори в неговото запазване във времето. Ако някога хората са пренебрегвали тези факти, днес ние нямаме никакво оправдание да продължаваме по техните стъпки. Програмисти, художници, визуални артисти, пърформъри и кино-творци работят в симбиоза, за да създават нови и провокиращи образи и изживявания.

1

През 2012-та 2Pac излезе на сцена шестнайсет години след смъртта си. Поздравявайки недоумяващата публика на Coachella , той се появи заедно с Dr. Dre и Snoop Dogg във формата на реалистична 3D холограма, за да изпълни още веднъж песните, превърнали го в легенда за мнозина.

3

Но изкуството вече не е привилегия само на специалистите. С масовите „умни” устройства и с лесно достъпния софтуер се предефинират границите между висшия и низшия стил в изкуството, а с това се променя и ролята на самия творец в света. Допълнително, интернет и социалните мрежи дигитализират достъпността на творчеството - артистът може да разпространява произведенията си буквално до милиони хора (чрез Youtube или Soundcloud), а любителите са само на няколко кликвания разстояние от почти всяка една картина (чрез MutualArt), песен (чрез Spotify) или кино продукция (чрез Netflix). Докато виртуалното пространство елиминира нуждата от непосредствената среда за естетическото преживяване, някои форми на симбиоза между техника и изкуство разчитат именно на човешкото присъствие. Такива например са интерактивните арт-инсталации (за справка - “Assemblance” в Лондон), които създават в зрителя чувство за намеса и ангажираност.

4

Не само мястото, но и времето е обект на преоценка. Доколкото живописта е следствие от вдъхването на цветове и живот върху платното, дотолкова нейната тленност зависи от хода на времето и условията на нейното съхранение.  При дигиталната живопис, лишена от тяло, съответно подобни проблеми липсват. Липсва обаче и нещо друго – живият допир. Разбираме, че за мнозина хора възможността да застанеш пред микрокосмоса, изобразен на платното, ако не е от екзистенциално значение, то поне притежава историческа стойност. Ето защо, за да запазят произведенията от терора на времето, учените работят върху изработването и подобряването на изкуствени „носове”, способни да засичат замърсителите преди да повредят необратимо деликатния обект. „Много замърсители, които са проблематични за хората, са проблематични и за произведенията на изкуството”, твърди професорът по химия от университета в Илинойс Кенет Съслик. „Способността да следиш на какво замърсяване е изложена някоя рисунка или картина”, продължава той, „е основна част от опазването на изкуството”. 

5






Свързано

Два дни адреналин в сърцето на столицата
Дизайн и култура18.09.2017
Два дни адреналин в сърцето на столицата

Освободете страстта си към спорта с Extreme Fest 2017, който ще се проведе на 23 и 24 септември в Княжевската градина (Паметникът на Съветската армия) и ул. „Ген. Гурко“

Александра Златева
Другата страна на най-мръсните и лепкави фестивали в Европа
Дизайн и култура12.09.2017
Другата страна на най-мръсните и лепкави фестивали в Европа
Биляна Константинова
Българското семейство, влязло в дома на Анджелина Джоли
Бижута11.09.2017
Българското семейство, влязло в дома на Анджелина Джоли

Майсторските изработки на „Зографов и син“ от злато, сребро и екзотична дървесина се предават от поколения

Андреа Пунчева
SPIRIT Трансформации продължава...
Дизайн и култура31.08.2017
SPIRIT Трансформации продължава...

Познавате SPIRIT – интериорните бои с ярък характер и безупречно покритие. Ето какво се случва с любопитния проект на бранда, за който ви разказахме.

Арт забежките на Premium марките
Дизайн и култура21.08.2017
Арт забежките на Premium марките

Това всъщност е бизнес трик за привличане на клиенти, твърдят анализатори.

Звук и светлина в сърцето на Рим
Дизайн и култура18.08.2017
Звук и светлина в сърцето на Рим

Мултимедийно шоу пренася гостите на града в славните времена на Римската империя.

Биляна Константинова
Партенон от 100 000 забранени книги се извисява в Германия
Дизайн и култура04.08.2017
Партенон от 100 000 забранени книги се извисява в Германия

Сред заглавията са „Приключенията на Том Сойер“, „Сатанински строфи“ и „Ловецът на хвърчила“.

Биляна Константинова
SPIRIT трансформации - интериорни истории в развитие
Дизайн и култура31.07.2017
SPIRIT трансформации - интериорни истории в развитие

В продължение на няколко месеца ще можем да проследим цялостната промяна, която ще претърпят творческите кътове на трима от най-популярните наши блогъри.

Емилия Колева
Размисли и храсти
Дизайн и култура27.07.2017
Размисли и храсти

Да предположим, че не сте художник, монах или философ, но все пак искате да станете горд притежател на брада.

Никола Неделчев