Дизайн и култура09.08.2017

Няколко коментара върху начина, по който технологиите дефинират изкуството

Технологията не е пасивно средство за правенето на изкуство. Тя е активен участник в нейната еволюция.

Никола Неделчев
+5 снимкиНяколко коментара върху начина, по който технологиите дефинират изкуството

Когато мислим за изкуство, вероятността да си представяме машини, iPhone 7, Instagram, Стив Джобс и прочие, е много малка. Вместо това в съзнанието ни изниква образът на Пикасо, картините на импресионистите, любимите ни стихосбирки и може би дори някоя друга антична статуя. Дошло е време обаче да признаем, че връзката между технологичните иновации и изкуството е много по-органична, отколкото изглежда на пръв поглед. От разстоянието на поколенията можем да видим, че импресионистите надали щяха да творят сред природата, далеч от стагнацията на студиото, без малките и удобни за пренасяне тубички с бои (дело на почти безизвестния американски художник Джон Ранд). Също така щеше ли най-емблематичният измежду поп-арт принтовете на Уорхол – картината на Мерилин Монро – да е възможен без ситопечатната техника (чиито корени могат да се проследят до Китай по времето на династията Сун)?

2

Това са примери, че технологичните иновации не са просто средство за творене и реално никога не са били само това.  Те са активен участник в самия творчески процес, в неговата еволюция и дори в неговото запазване във времето. Ако някога хората са пренебрегвали тези факти, днес ние нямаме никакво оправдание да продължаваме по техните стъпки. Програмисти, художници, визуални артисти, пърформъри и кино-творци работят в симбиоза, за да създават нови и провокиращи образи и изживявания.

1

През 2012-та 2Pac излезе на сцена шестнайсет години след смъртта си. Поздравявайки недоумяващата публика на Coachella , той се появи заедно с Dr. Dre и Snoop Dogg във формата на реалистична 3D холограма, за да изпълни още веднъж песните, превърнали го в легенда за мнозина.

3

Но изкуството вече не е привилегия само на специалистите. С масовите „умни” устройства и с лесно достъпния софтуер се предефинират границите между висшия и низшия стил в изкуството, а с това се променя и ролята на самия творец в света. Допълнително, интернет и социалните мрежи дигитализират достъпността на творчеството - артистът може да разпространява произведенията си буквално до милиони хора (чрез Youtube или Soundcloud), а любителите са само на няколко кликвания разстояние от почти всяка една картина (чрез MutualArt), песен (чрез Spotify) или кино продукция (чрез Netflix). Докато виртуалното пространство елиминира нуждата от непосредствената среда за естетическото преживяване, някои форми на симбиоза между техника и изкуство разчитат именно на човешкото присъствие. Такива например са интерактивните арт-инсталации (за справка - “Assemblance” в Лондон), които създават в зрителя чувство за намеса и ангажираност.

4

Не само мястото, но и времето е обект на преоценка. Доколкото живописта е следствие от вдъхването на цветове и живот върху платното, дотолкова нейната тленност зависи от хода на времето и условията на нейното съхранение.  При дигиталната живопис, лишена от тяло, съответно подобни проблеми липсват. Липсва обаче и нещо друго – живият допир. Разбираме, че за мнозина хора възможността да застанеш пред микрокосмоса, изобразен на платното, ако не е от екзистенциално значение, то поне притежава историческа стойност. Ето защо, за да запазят произведенията от терора на времето, учените работят върху изработването и подобряването на изкуствени „носове”, способни да засичат замърсителите преди да повредят необратимо деликатния обект. „Много замърсители, които са проблематични за хората, са проблематични и за произведенията на изкуството”, твърди професорът по химия от университета в Илинойс Кенет Съслик. „Способността да следиш на какво замърсяване е изложена някоя рисунка или картина”, продължава той, „е основна част от опазването на изкуството”. 

5






Свързано

Това е тя, Александрина Пендачанска
Дизайн и култура30.03.2018
Това е тя, Александрина Пендачанска

Оперната прима празнува 30 години на сцената с концерт-спектакъл на 2 април в зала 1 на НДК

Евелин Цанева
Рядка картина на Пикасо на световно турне
Дизайн и култура12.02.2018
Рядка картина на Пикасо на световно турне

Портретът е на една от най-известните музи на испанския гений – Мари-Терез Уолтър.

Биляна Константинова
Пол Рустан или как да превърнеш тялото в изящно изкуство
Дизайн и култура05.02.2018
Пол Рустан или как да превърнеш тялото в изящно изкуство

Тръгнете по пътя на нестандартното с твореца, превърнал човешкото тяло в платно за изкуството си.

Никола Неделчев
Божествени домове: съвременен интериор с история
Дизайн и култура01.02.2018
Божествени домове: съвременен интериор с история

Огромни прозорци, сводести тавани, необичайни кътчета и усещане за небесен простор.

Никола Неделчев
Първият в света V&A музей извън Лондон отваря врати в Дънди, Шотландия
Дизайн и култура30.01.2018
Първият в света V&A музей извън Лондон отваря врати в Дънди, Шотландия

V&A Dundee е ново начало за един град, посветил се на изкуството и дизайна.

Шест културни събития, които ще осветят 2018-та
Дизайн и култура11.01.2018
Шест културни събития, които ще осветят 2018-та

Освободете си място в календара за някое от водещите изложения през новата година.

Никола Неделчев
Phuket Randezvous е домакин на Парада на слоновете
Дизайн и култура05.01.2018
Phuket Randezvous е домакин на Парада на слоновете

Инициативата фокусира общественото внимание върху избиването на слоновете и програмите за тяхното опазване.

Биляна Константинова
2117 г. ще започне с песен на Фарел Уилямс
Дизайн и култура04.01.2018
2117 г. ще започне с песен на Фарел Уилямс

Парчето е посветено на климатичните промени.

Биляна Константинова
Продава се: Голям германски замък
Дизайн и култура27.11.2017
Продава се: Голям германски замък

От 5 до 23 спални – можете дори да избирате съобразно стила и предпочитанията си.

Биляна Константинова