Животът17.05.2018

Предлагането определя търсенето

Какво можем да научим от „баба Пенка“ за хазарта и медиите?

Андреа Пунчева
Предлагането определя търсенето

Във времето, когато работех в телевизионните новини, в нюзрума постоянно витаеше духът на „баба Пенка“. Химера, която обаче ние всички си представяхме много ясно, сякаш лично я познавахме. „Правим новините така, че да ни разбере и баба Пенка от някое дълбоко село, която няма интернет, не е прочела за станалото по-рано някъде по сайтовете и не говори чужди езици.“ С други думи – в 60 секунди да дадем контекст, да не използваме сложен език, да начертаем основните щрихи, да покажем две-три различни гледни точки.

Цяла България, и съм изкушена да предположа, че и цял свят, пише за „Баба Пенка“.

Говоря за медиите у нас, но се чувствайте свободни всеки път да добавяте мислено в началото на изречението „и по света“.

Медиите у нас търсят най-малкото общо кратно на интелекта и вниманието.

Защото, както продуцентите обичат да обясняват, никой не се интересува от международни новини и никой няма търпението да вникне малко в детайлите. И ми се наложи като международен редактор да обяснявам на продуцента си защо не може да покажем кадър, в който журналист е прострелян – притеснението на прекия ми началник тогава беше, че „всички останали ще го покажат, само ние ли няма?!“. Убедих я в правотата си, че убийство не се показва по национална телевизия, независимо от рейтинга. И естествено никоя друга телевизия не показа тези кадри.

Медиите у нас се подчиняват гласно и негласно (с минимални изключения, благодаря ви, колеги!) на разбирането, че търсенето определя предлагането. Вярват, че ситуацията е аксиоматична и не могат да я променят – затова  се съобразяват.

 

Още по темата: Луксът "Аз не гледам телевизия"

 

Медиите у нас не осъзнават, че публиката търси кратки новини и кликва на „Скандал!“ и  „Шокиращо“, защото това им се предлага и така е оформено поведението им. Ако всички медии заедно вземат решение, че ще предлагат качествен продукт, който да е аналитичен, а не търсещ сензация, и публиката ще започне да го търси. Могат да водят вкуса, не да го следват.

Медиите у нас трябва да осъзнаят отговорността си да проявяват морален филтър и той да е с по-голяма тежест от филтъра какво харесва публиката.

Ще кажете – това е идеалистично и води до производството на медиен продукт, който не е интересен и грабващ за публиката. (само на мен ли ми идват асоциации с БНТ?!)

Да, ама не.

Търсенето определя предлагането, но и предлагането определя търсенето.

„Баба Пенка“ е главен герой отново: търси се най-малкото общо кратно в рекламите на националната лотария, показват се „обикновени“ хора, често от провинцията, печелещи огромни суми. Забелязвате ли колко от тях също са пенсионери или безработни?

Съжалявам, ако разочаровам някого, но пари не се изкарват бързо и лесно, така както не се прави и хубаво тяло бързо и лесно.

Българинът твърди, че живее бедно, но често не прави нищо, за да излезе от ситуацията, и остава пасивен получател на живота. Каквото му поднесе – това.

Хазартът е болест, а рекламирането му като източник на надежда е пошло и лицемерно.

Хората търкат билетчета до припадък не само заради краткото удоволствие и адреналина, но и заради толкова лесния достъп до билетчетата: те са в почти всички магазини, на касите заедно с шоколадчета и цигари. Ако питате маркетолозите, ще ви обяснят, че до касите съвсем нарочно се поставят т.нар. impulse purchases – продукти за удоволствие (не от първа необходимост) с ниска цена и малък обем. Разчитат на елементарния човешки импулс „Какво толкова, два лева? Нека се наградя с нещо дребно.“

 

Още за обществото: Дигитален пост

 

Тези два лева ядат от пенсиите, от заплатите, но най-вече от интелекта на обществото. Правят го по-елементарно и по-податливо на манипулация.

Редно е магазините да използват гореспоменатия морален филтър преди финансовия, отхвърляйки партньорство с лотарията. Същото важи и за други бизнеси, при това не само за билетчетата. Всеки един от нас живее в това общество и би следвало да участва в повишаването на качеството му на живот.  За съжаление, масово се мисли не дългосрочно, а за утре и за идната седмица. Затова толкова популярен, но и пагубен, е лесният път. Вярно е за новините и рейтингите им, важи и за лотарията.

Но ако предишните поколения бяха мислили дългосрочно, то „баба Пенка“ нямаше да има нужда от смлени и предварително сдъвкани новини. И нямаше да живее толкова зле, че да търси надежда в билетчета.

Пенка не е била цял живот баба. Сега е времето да я отгледаме да порасне мислеща, активна, за да може един ден „баба Пенка“ да движи зрителя на бъдещето напред – а не да бъде най-малко общо кратно.

Още от автора: Размисли за баба, наркоманите и Осми март

 

 






Свързано

Шана Това! 5778 години от сътворението на света
Животът21.09.2017
Шана Това! 5778 години от сътворението на света

Еврейската нова година е началото на 10-дневен период за преосмисляне и вглеждане в себе си.

Биляна Константинова
Важният въпрос
Животът07.07.2017
Важният въпрос

Животът ни задава едни и същи въпроси, но всеки от нас има различни отговори.

Антония Стоилова
География на джаза
Животът19.06.2017
География на джаза

Разберете защо джаз музиката е нюорлеанският подарък към света.

Никола Неделчев
За интелекта на душата
Животът23.05.2017
За интелекта на душата

Според Буда, „Накрая само три неща са от значение: колко много си обичал, колко нежно си живял и колко грациозно си се освободил от нещата, които не са били за теб”.

Божена Панделиева
Рафаел Надал - №1 в тениса
Животът12.05.2017
Рафаел Надал - №1 в тениса
Къде са яйцата?
Животът15.04.2017
Къде са яйцата?

Голямото великденско издирване на яйца – от САЩ до Хонконг и обратно.

Биляна Константинова
Един процент индивидуалност
Деца08.02.2017
Един процент индивидуалност
Емилия Колева
$850 000 за най-стария скрижал с Божиите заповеди
Дизайн и култура29.12.2016
$850 000 за най-стария скрижал с Божиите заповеди

Парче библейска история в човешки ръце

Искате да бъдете рок звезда
Животът12.12.2016
Искате да бъдете рок звезда
Биляна Константинова